Analytiker: Apples användare mer benägna att betala för musikstreaming
Spotify har varit med i branschen länge och satte ribban när de lanserade sin streamingtjänst och frågan är hur länge de är herre på täppan?
Analytikern Gener Munster som arbetar på analysfirman Loup Ventures har utfört en studie för att se vilken streamingtjänst som lyckas konvertera sina användare till betalande i snabbast takt. De kom fram till att Apple lyckas få sina kunder att betala för Apple Music i 2,5 gånger så hög utsträckning som sin rival Spotify.
Detta kan såklart bero på att Spotify har ett mer attraktivt gratisalternativ än vad Apple har men även att Apple Music är mer integrerat i iOS som är till fördel för Apple-användare. Gene säger även att Apple-användare generellt har lite mer pengar i fickan i större utsträckning än Android-användare och har därför inga problem att betala för ett abonnemang:
“We believe this faster conversion is driven by consumers valuing integrated experiences, which Apple’s ownership of iOS provides. Separately, iOS owners have more disposable income than the average Android owner, which also plays into paid subscriber adds.”
När det kommer till tillväxt så kom de fram till att under juni månad låg Apple Musics tillväxt på 10 procent medans Spotify låg på 6 procent. Med det sagt så har Apple Music en lång väg kvar för att komma upp i lika många betalande kunder som Spotify idag har. Apple Music har i skrivande stund 82 miljoner betalande kunder och Spotify ligger på 138 miljoner betalande kunder.
Källa: Loup Ventures, via UberGizmo