Apples spårningsskydd får annonsörerna att rikta in sig på Android-användarna
Apples spårningsskydd lanserades tidigare i år och nu har många användare uppdaterat sina telefoner så annonsörerna är inte så intresserade längre.
Det var i april som Apple lanserade App Tracking Transparency framework, ett spårningsskydd som skall värna om användarnas integritet. Om en app vill följa ens aktivitet så måste användaren nu godkänna eller neka detta. En undersökning från Branch Metrics Inc visar att mindre än 33% av iOS-användarna har tackat ja till att apparna får följa ens aktivitet och över 67% har tackat nej. Det betyder att bolag som till exempel Facebook måste sänka priset mot annonsörer då de inte vet lika mycket om användarna.
Så för att annonsörerna skall träffa rätt målgrupp har de nu vänt blicken mot Android-användarna. Under juni månad gick annonspriserna på Android-plattformen upp och är nu 30% högre än vad de är på iOS. Så Apples spårningsskydd ser ut att fungera bra men annonsörer och app-utvecklare så som Facebook gillar det inte.
Via Macrumors