Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple UK bjuder in 99mac till London

Den 19e januari var 99mac hos Apple för Affiliate Channel Partner Briefing på Apples Europakontor som ligger alldeles intill Applestore på Regent Street i London.

Dagen var anordnad utav Apple i samarbete med Tradedoubler och handlade om hur man ska förbättra sin inkomst på annonser från Apple och deras reklamstrategi.

Vi var ca 30st deltagare, många utav dem var från Tradedoubler. Jag (Sidde) som ensam utsänd från 99mac trodde jag skulle bli den enda svensken där, men även Jens Kullander från Kullander & Kullander, och två stycken Törngren från Grafix dök upp.

Vi blev bjudna på kaffe, kakor, lunch, dryck och en iPod. Vilket är ungefär vad man behöver för att klara av en lång dag som denna.
Det började precis som Steve Jobs keynotes brukar börja, en massa staplar och grafer om hur Apples försäljning går i olika delar utav världen. Tyvärr var det inte Steve Jobs som talade.

Sedan kom dagens ämne, nya typer utav annonser, bland annat:
* Mini Store, en liten applestore som man kan integrera direkt på hemsidor.
* Referb Store, banners för hemsidor samt är en del utav Apples onlinebutik där man kan köpa återlämnade varor med 25-30% rabatt.
* iTunes Affiliate Program, annonser för produkter på iTMS med olika profileringar.
* Pro Store Banners, inkluderat tredjepartsprodukter.
* Education banners, innehåller annonser med studenterbjudanden.

Under keynoten för Education tog de upp lite rolig fakta.
Tydligen så är Sverige det bäst säljande landet inom denna sektor.
Hela 39% utav alla laptops som säljs till studenter är macar i Sverige, jämfört med 30% i Nederländerna och Tyskland samt 20% i Frankrike. Overall har Apple 15% utav hela europas education market.

Den sista keynoten var Apple Brand Communication.
De berättar om Apples historia, viktiga årtal och produkter samt visade upp alla olika musikvideos de haft genom åren.
Men det intressanta var nog när de förklarade Apples marknadsstrategi.
Apple satsar aldrig på mer än en produkt per kvartal. Så även fast flera produkter kommer ut på marknaden, ca 15st varje år inkl. uppdateringar, så är det bara max 4st som kommer att marknadsföras.

De berättar också om att de inte kör med vanlig reklam i Europa längre. Utan de satsar på hela projekt som när de köpte varenda reklamplats i hela Waterloo Station i London och St Lazare Station i Paris.

Bilder från dagen kan ses här.

Kommentarer
20 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.