Apple UK bjuder in 99mac till London
Den 19e januari var 99mac hos Apple för Affiliate Channel Partner Briefing på Apples Europakontor som ligger alldeles intill Applestore på Regent Street i London.
Dagen var anordnad utav Apple i samarbete med Tradedoubler och handlade om hur man ska förbättra sin inkomst på annonser från Apple och deras reklamstrategi.
Vi var ca 30st deltagare, många utav dem var från Tradedoubler. Jag (Sidde) som ensam utsänd från 99mac trodde jag skulle bli den enda svensken där, men även Jens Kullander från Kullander & Kullander, och två stycken Törngren från Grafix dök upp.
Vi blev bjudna på kaffe, kakor, lunch, dryck och en iPod. Vilket är ungefär vad man behöver för att klara av en lång dag som denna.
Det började precis som Steve Jobs keynotes brukar börja, en massa staplar och grafer om hur Apples försäljning går i olika delar utav världen. Tyvärr var det inte Steve Jobs som talade.
Sedan kom dagens ämne, nya typer utav annonser, bland annat:
* Mini Store, en liten applestore som man kan integrera direkt på hemsidor.
* Referb Store, banners för hemsidor samt är en del utav Apples onlinebutik där man kan köpa återlämnade varor med 25-30% rabatt.
* iTunes Affiliate Program, annonser för produkter på iTMS med olika profileringar.
* Pro Store Banners, inkluderat tredjepartsprodukter.
* Education banners, innehåller annonser med studenterbjudanden.
Under keynoten för Education tog de upp lite rolig fakta.
Tydligen så är Sverige det bäst säljande landet inom denna sektor.
Hela 39% utav alla laptops som säljs till studenter är macar i Sverige, jämfört med 30% i Nederländerna och Tyskland samt 20% i Frankrike. Overall har Apple 15% utav hela europas education market.
Den sista keynoten var Apple Brand Communication.
De berättar om Apples historia, viktiga årtal och produkter samt visade upp alla olika musikvideos de haft genom åren.
Men det intressanta var nog när de förklarade Apples marknadsstrategi.
Apple satsar aldrig på mer än en produkt per kvartal. Så även fast flera produkter kommer ut på marknaden, ca 15st varje år inkl. uppdateringar, så är det bara max 4st som kommer att marknadsföras.
De berättar också om att de inte kör med vanlig reklam i Europa längre. Utan de satsar på hela projekt som när de köpte varenda reklamplats i hela Waterloo Station i London och St Lazare Station i Paris.
Bilder från dagen kan ses här.