Varumärket Apple värt över 1 300 miljarder kronor
För sjunde året i rad publicerar analysföretaget Brandz topplistan över världens mest värdefulla varumärken. Av de tio högst värderade är hela sex förknippade med IT och telekom.
Att värdera ett varumärke är ingen exakt vetenskap, men Brandz gör ändå ett gott försök genom att sammanställa finansiell data, marknadsanalyser och konsumenternas uppfattningar om företagen och dess produkter.
Topplaceringarna ockuperas av IT-företagen Apple, IBM och Google, vars varumärken uppskattas vara värda över 100 miljarder dollar. Det är dock Apple som slår alla rekord med astronomiska 183 miljarder dollar – över 1 300 miljarder kronor.
Apple continues to innovate and maintain its ‘luxury’ brand status, but faces future competition from Samsung. Now worth more than $14.1 billion, thanks in part to the success of its Galaxy handsets, Samsung is successfully outpacing Apple in a significant number of markets by positioning as a cool, well-priced alternative to the ubiquitous iPhone.
Brandz noterar att Apple fortsätter att producera framgångsrika produkter och har en starkt status som lyxvarumärke, men att företaget även möter ett växande hot från konkurrenten Samsung, som har lyckats springa förbi Apple på flera marknader med strategiskt positionerade och konkurrenskraftigt prissatta produkter i Galaxy-serien. Själva varumärket Samsung sägs dock vara värt i sammanhanget låga 14,1 miljarder dollar.
Även IBM, Facebook och Intel är framgångsrika i varumärkesbyggandet medan Google, Microsoft, HP och Oracle tappar i jämförelse med fjolårets lista. Av de tio högst värderade varumärkena verkar hela sex inom området IT- och telekom.