Apple verkar backa om Genius-reklam
[prbreak/]
Själva konceptet för reklamfilmerna är att Apples Genius Bar kan hjälpa dig med allt och när som helst. Den humoristiska klangen i reklamfilmen är lätt att uppfatta som smått nedvärderande, något som en stor skala kunder uppenbarligen också gjort. Klippen som ligger ute på Youtube har fått väldigt många negativa kommentarer och blivit nedröstade, samtidigt som Apple-kritiker ironiserar filmerna i sociala medier.
Reklamen som sänts under de pågående olympiska spelen har riktat sig in på kunder som inte är speciellt teknikintresserade, utan bara vill ha produkter som fungerar. Kunder har framställts som korkade köpare som bär ut sina nya datorer i papperspåsar och köper ny hemelektronik i slumbutiker. I en annan film handlar det istället om en kund vars fru snart skall föda men där barnets pappa är mer intresserad av att göra en fotobok om händelsen. När Apple premiärvisade filmerna rasade kritiker över hela världen och menade att filmerna hade bristande kvalitet. Andra kritiker tycker rent ut sagt att det mer liknar en reklamfilm om Windows, än något annat.
Apple har nu alltså valt att gå tillbaka till sitt gamla stuk där produkten istället visas upp i helbild och en röst berättar vad som är speciellt med produkten i klassiskt Apple-manér. Först ut med att få en ny reklamfilm är iPad som finns att skåda på Apples webbsida.
Enligt en representant på reklambyrån TBWA/Media/Arts Lab var tanken just att filmerna endast skulle sändas en vecka under OS medan Apple själva valt att inte kommentera fallet.
Här hittar du fler nya reklamfilmer.
Källa: Ted Derneby: http://mashable.com/2012/08/06/apples-genius-ads-disappear/]mashable.com