Twitter försämrar för klienter, alfa av Tweetbot dras in
Twitters senaste förändringar för hur tredjepartsklienter får tillgång till tjänsten har gjort många upprörda. En konsekvens är att den fria alfaversionen av Tweetbot för Mac dras in.
Sedan en tid tillbaka är Twitter på kollisionskurs med utvecklare som gör tredjepartsklienter till Twitter och dess användare. Twitter vill ha mera kontroll över sin produkt och vill att användarna använder de officiella klienterna och webbplatsen i första hand.
Under flera år har iOS- och OS X-användare varit bortskämda med ett stort utbud av Twitter-klienter. Tweetie, Twitterrific, Tweetbot, Hibari, Osfoora, Echofon, Itsy, Kiwi, Nambu, YoruFukurou, HootSuite, TweetDeck, Twittelator Neue för att nämna några. Många användare menar att dessa klienter varit ett viktigt skäl till att Twitter som tjänst blivit så populär som den är idag.
Användare och utvecklare har också varit med och format Twitter till vad det är idag. Svar (@replies), märkning (#hashtags) och retweets har kommit från användarna. Den blå fågeln som representerar Twitter kom ursprungligen från Twitterrific, likaså begreppet "tweet".
Twitterrifics blå fågel som kom först och Twitters nya logotyp.
Ironiskt i sammanhanget är att Twitters officiella klienter för iPhone, iPad och OS X baserar sig på Tweetie, en tidigare populär tredjepartsklient från utvecklaren Loren Brichter. Twitter köpte Tweetie i april 2010 och Brichter började jobba för Twitter för att utveckla dessa klienter vidare. Hösten 2011 lämnade han Twitter och sedan dess har inte mycket hänt med Twitters officiella klienter.
I mitten av augusti meddelade Twitter de mest omfattande förändringarna hittills, något som upprört användare och utvecklare. Genom att sätta ett tak på hur många användare en klient får ha kan tredjepartsklienter inte växa hur stora som helst. Twitter har även infört hårdare regler för hur en klient ska få se ut och vilka funktioner den får ha.
Twitter kontrollerar klienternas tillgång till tjänsten genom sitt API. Ett API är en uppsättning kommandon som program kan använda för att kommunicera med annan programvara eller tjänst. Tredjepartsutvecklare måste ansöka om tillgång till detta API och Twitter kan dra in tillgången eller begränsa den.
Gratis alfa av Tweetbot för Mac dras tillbaka
En av de nya reglerna som Twitter införde var att ingen klient får ha fler än 100.000 användare. Om en klient redan har över 100.000 användare får de ha max 200 procent av dagens antal. Sen är det stopp. Denna regel är vad som nu ligger bakom att Tapbots dragit tillbaka den populära alfaversionen av TweetBot för Mac som vi tittade närmare på i juli.
För varje användare som tillkommer till en klient utfärdas en "token" från Twitter och dessa återkallas aldrig. Det går att manuellt logga in på Twitters sajt och ta bort tillgången för en vissa app och på så sätt frigöra sin token, men det är det inte många som gör.
Om flertalet användare till exempel testar en gratis betaversion av en klient men senare inte väljer att köpa den förbrukar de varsin token. Om en användare dessutom använder flera Twitter-konton i samma klient dras det en token för varje konto.
Tapbots har fört en dialog med Twitter om undantag för betatestande men inte kommit någon vart och drar därför in sin fria alfaversion tills vidare, skriver de på sin blogg. Tapbots understryker att Tweetbot för Mac fortfarande ska lanseras, det är bara det fria betatestandet som är över nu.
De som kritiserar Twitters agerande är inte emot att Twitter försöker slå mynt av sin service – tvärtom är en fungerande ekonomi önskvärd för långsiktig stabilitet. Men det oklara agerandet sänder dubbla signaler, å ena sidan erbjuder de API och tillgång, å andra sidan verkar Twitter helst vilja bli av med tredje parter helt. Att ha ett rikt utbud av klienter bör gagna Twitter, menar många, och ett enkelt sätt att få in annonser i vilken klient som helst vore att lägga in dem i tidsflödet.
Ändringarna för att komma bort från tredjepartsklienter fortsätter att komma. Twitter har till exempel alltid visat upp från vilken klient ett tweet är postat, på sin webbsida, men från och med idag har de slutat med detta.
App.net utmanar Twitter och Facebook
I kölvattnet av den växande kritiken mot Twitters agerande och efter egen negativ erfarenhet av att utveckla för Facebook tog sig entreprenören Dalton Caldwell an ett minst sagt ambitiöst projekt: att bygga en Twitter-liknande social plattform med löftet om att sätta användaren i första rummet och att aldrig visa annonser.
Istället för annonser ska tjänsten kosta pengar att vara med i och på så sätt finansieras av sina användare. Projektet heter App.net och nådde sitt första mål att dra in 500.000 dollar för att starta projektet och har sedan dess fortsatt att dra in mer pengar.
Tjänsten är redan igång i en tidig alfaversion och kostar 50 dollar per år att vara med i. Många som stött projektet ekonomiskt säger att de är skeptiska till att det på allvar kan konkurrera med Twitter, men gillar idén och tycker det är värt att stödja den ändå.
Har vi några här på 99mac som börjat använda App.net?