Inför Apple Store Täby: kan fristående butiker överleva?
Apple Store i Täby Centrum öppnar inte förrän på lördag klockan 10:00. Vi på 99mac kommer att rapportera från den exklusiva pressvisningen redan imorgon fredag, och inför detta rapporterar vi allt vi redan vet om denna historiska och första Apple Store i Sverige.
Hemlighetsmakeriet har varit omfattande, men så bekräftade Apple förra veckan det vi avslöjade redan den 25 augusti: den gigantiska lediga butiksytan i Täby Centrum skulle bli en Apple Store. Och vilken yta sedan - cirka 650 kvadratmeter utgör en av de största butikerna i hela Täby Centrum och läget på övervåningen med utsikt över hela inomhustorget kunde nog inte vara bättre.
Apple-butiken har inte bara tagit Bang & Olufsens gamla lokaler i anspråk, utan även Apoteket, en synbutik och Åhlens-butiken har fått flytta till andra lokaler för att ge plats åt den gigantiska Apple-butiken. Planeringen runt Apples inflyttning tycks också vara närmast perfekt då Täby Centrum expanderat ordentligt det senaste året. Lämpligt nog har detta gjort det möjligt för flera av butikerna att flytta till andra lokaler inom Täby Centrum, men en butik som försvunnit helt från Täby Centrum är Bang & Olufsen.
Konsekvenser för Apples återförsäljare
Det är inte enbart Apple Store som säljer Mac, iPhone, iPad och relaterade produkter i Täby Centrum. Hemelektronikkedjan Expert har haft en butik i Täby Centrum i många år, och det finns också flera mobiltelefonåterförsäljare som alla har iPhone och ofta också iPad i sitt sortiment, som nu får finna sig i att få allvarlig konkurrens från Apples egna butik.
En återförsäljare som riskerar att drabbas extra hårt är Digital Inn som funnits i Täby Centrum sedan hösten 2008, först under namnet InLife. Enligt uppgifter till 99mac från källor som tidigare visat sig trovärdiga kommer Digital Inn tvingas stänga sin butik i Täby Centrum efter påtryckningar från Apple. Vi kontaktade Digital Inn:s VD Magnus Penker som inte vill kommentera uppgifterna om framtiden för företagets butik i Täby Centrum.
Magnus Penker vill heller inte svara på frågor om hur han ser på framtiden för butiken i Täby Centrum eller övriga Digital Inn-butiker i Stockholmsområdet, men han säger i en kommentar till 99mac att att Digital Inn-kedjan som helhet haft en bra start på hösten och att han räknar med att resten av året kommer att fortsätta lika positivt.
Vi har även sökt Macotekets VD Marcus Danielsons för en kommentar om hur han ser på att Apple etablerar en egen butik i Stockholmsområdet men inte heller han vill uttala sig om detta specifikt, men skriver följande i ett mail:
-"Apple Retail Store tror jag inte har särskilt mycket direkt påverkan på butiker och återförsäljare i övriga Stockholm. Självklart kommer de att ha en viss marknadsandel, men det vägs troligen upp på det stora hela av den ökade fokus på Apples produkter som etableringen för med sig."
Macotekets butikskedja M-Zone har tre butiker i Stockholms innerstad och en i Sundbyberg, strax norr om Stockholm, och dessa butiker riskerar troligen inte att påverkas lika negativt som Digital Inn:s Täby-butik.
Skulle Apple etablera en andra butik i med placering i Stockholms innerstad kommer det sannolikt att innebära negativa konsekvenser för både M-Zone-butikerna och Digital Inn, samt alla andra återförsäljare som säljer allt från iPhone till Macintosh-datorer. Exempel på detta finns redan från den spanska staden Valencia där en en lokal återförsäljare fick slå igen sin butik endast en månad efter att en Apple Store öppnade i närheten, och konkurrerade ut den fristående återförsäljaren, rapporterade webbsajten iFoAppleStore.com i januari i år.
I en intervju med amerikanska Macworld berättade den före detta Apple-återförsäljaren Andy Gold hur hans butik som han drivit i 25 år tvingades slå igen 2006 när Apple öppnade en egen butik i närheten. Gold stämde Apple och det hela gjordes upp utanför domstolen. Andra butiker vittnar om att de tvingats ändra fokus för att överleva och istället lägga resurser på tjänster som inte går att få i en Apple Store.
Kanske är det också receptet till överlevnad för butikerna i Stockholmsområdet om Apple fortsätter expandera sin butiksverksamhet i Sverige.