Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple missar fajten om TV- och filmdistribution via Internet

Den svenska webb-TV-tjänsten Magine slog ner som med dunder och brak för två veckor sedan och vi har testat tjänsten, som fortfarande befinner sig i betaversion. Har den någon chans, och hur ser konkurrensen ut?

Det här med att distribuera TV och film över Internet är inte helt enkelt. Inte för att tekniken saknas, och numera knappast bandbredd heller för den delen. Istället är det träsket som i vanliga fall brukar kallas rättigheter som ställer till det.

I princip alla TV-bolag, både i Sverige och i utlandet, satsar på alternativa distributionsvägar för att stärka sin ställning och behålla publiken i takt med att färre bänkar sig i TV-sofforna. Men TV-kanalerna måste skapa sina egna vägar för detta eftersom de var och en har tecknat egna avtal med respektive leverantör av innehållet (allt från produktionsbolag till filmbolag och distributörer), och om det kommer en oberoende leverantör och vill göra anspråk på innehållet som de traditionella TV-kanalerna sänder ut, så brukar det ta stopp, mycket beroende på att tv-kanalerna måste vara garanterade att den reklamtid som de sålt sänds ut intakt och att ingen annan reklam läggs ovanpå sändningen. Upphovsrätt och avtal gällande det som faktiskt sänds är inte sällan ytterligare en anledning till att det strular.

Exemplet med reklamen är för övrigt en god anledning till varför Google TV inte lyckats särskilt bra än så länge. Google ville ta in TV-bolagens sändningar i sin egna box och sedan lägga in annonser från Googles egna annonsörer bredvid eller ovanpå TV-bilderna varför många amerikanska TV-bolag helt sonika blockerade alla anrop från Google TV-boxen. Förhandlingar mellan Google och deras motparter pågår och lär göra så ett tag till, gissar vi.

Problemet för oss som tittar via dessa streamingtjänster är, givetvis, att det inte finns en eller kanske två tjänster som samlar alla kanalers sändningar. Istället ska vi installera app:ar för en rad olika kanaler i våra iOS-enheter, och bokmärka en rad sajter som vi sedan får vada igenom beroende på vad vi vill se på. Det är inte särskilt användarvänligt, milt uttryckt.

Framtiden är inte här ännu

Det optimala vore givetvis en eller ett par leverantörer som levererar TV-kanaler rakt över bredbandet, trådlöst eller trådbundet, in i din TV, surfplatta eller mobiltelefon utan paraboler, tv-antenner, kabel-tv-boxar, AirPlay, och så vidare. I en perfekt värld kan vi själva bestämma vilka program vi ser på, när vill se dem, och betala för vad man ser på istället för ett kanalpaket med 30 kanaler av vilka man kanske ser på 3-4 regelbundet.

Tiden är, kort sagt, inte mogen för att vi ska kunna slita ner parabolen eller TV-antennen, kasta ut digitalboxen och köra våra TV-sändningar via vårt bredband. Inte ännu - men kanske snart.

Magine är en av de tjänster som kan vara med och fajtas om hur vi konsumerar TV i en nära framtid. Vi skrev om dem tidigare här på 99mac, och de försöker sig på just det som ingen annan lyckats göra ännu - nämligen att distribuera TV-kanaler från flera olika bolag från en och samma källa.

Ska man se till tekniken så är inte helt fel ute - efter att ha registrerat ett konto, där man i dagsläget antingen loggar in med sitt Twitterkonto eller Facebook-konto, så får man installera ett insticksprogram från Widewine (utvecklat av Google, tydligen) för att visa videoströmmen med sitt DRM-skydd. Att DRM-skydda TV-sändningar kan ju kännas lite underligt med tanke på att de ju i de allra flesta fall sänds ut via kabel-tv, satellit och det marksända digitalnätet och enkelt kan spelas in med en HTPC eller hårddiskinspelare, men så är det ofta när det gäller TV och filmsändningar så är tankegångarna hos de som sitter med rättigheterna inte alltid helt begripliga.

Med insticksprogrammet installerad får man upp en kanalvy där alla kanaler visas och vilka program som visas just nu, tidigare och senare. Klicka på det program du vill se och det dyker upp i webbläsarens vänstra hörn. Allt detta visas i din webbläsare, vi testade med Safari 6.0 på Mountain Lion, men det borde också fungera med exempelvis Chrome. Och sen ser du faktiskt på TV. Med AirPlay-funktionen i din Mac (om du kör Mountain Lion och har en Mac som stödjer funktionen) kan du enkelt strömma det program du ser på till din TV via din Apple TV, eller via en direktansluten kabel från dator till TV och en aktiverad skärmspegling.

Det är dock inte bara din dator som kan användas för att se på #Magine - de har även utvecklat en applikation för iOS som gör att du kan se på TV-sändningarna och givetvis också skicka dem vidare via AirPlay till din Apple TV och upp på stora teven hemma. Det är svårt att dra några direkta slutsatser när det gäller bildkvalitet och sådant när tjänsten fortfarande är i betaversion. Vad vi kunnat se är detta inte HD-sändningar vilket förhoppningsvis blir verklighet senare när tjänsten tas i skarp drift.

Vidare fungerar inte inloggningen via vår (nya) iPad (3) om vi skapat ett konto med Twitter, och eftersom vi inte kan skapa om kontot genom att använda vårt Facebook-konto så är det svårt att säga något om hur tjänsten fungerar på iPad. Magine skriver dock på sin hemsida att det ska gå att se på TV-sändningarna via 3G-nätet om man inte har Wi-Fi-täckning.

Trendskifte för TV-distribution

Är detta då framtiden? Nja, det är en omväg dit, men inte nödvändigtvis den enda alterativa distributionsmodellen inom TV-sändningar vi kommer att få se. Distributionsbolag som Canal Digital, Com Hem och Boxer lever alla på att ta bra betalt för att förse oss med TV-kanaler i hemmet och de kommer givetvis att göra allt de kan för att bromsa utvecklingen mot tredjepartsleverantörer som Magine som i princip konkurrerar direkt med de tre stora leverantörerna vi nämnde ovan.

Det är inte svårt att se hur en TV-kanal exempelvis kan använda sig av Magine i en förhandling om distributionsavgifter med en leverantör av marksända TV-sändningar, och risken finns givetvis också att Magine blir en tjänst som sakta men säkert går samma öde till mötes som exempelvis Voddler, som inte vuxit snabbt nog och som nu riskerar att slås ut helt av mer kapitalstarka leverantörer som exempelvis Apple, alternativt större tjänster från TV-kanalerna själva som exempelvis FilmNet (se nedan).

I takt med att andra mer moderna tjänster lanseras av större leverantörer som exempelvis TV4-gruppen, som äger C More (tidigare Canal Digital) och som nu relanserar varumärket FilmNet som en nättjänst för Mac och PC där TV-program och filmer ska visas. Stöd för iOS och Android kommer senare. Amerikanska NetFlix är även de på ingång med med huvudsakligt fokus på film, och om något år eller två kanske också Apple är med och fajtas om de svenska kunderna. Än så länge är de märkbart frånvarande i konkurrensen om kunderna, även om filmutbudet på iTunes visserligen vuxit en del så saknas fortfarande TV-serier.
HBO, som lanserar sin nättjänst här i Sverige under hösten, är stora och mäktiga och har gott om pengar och kan helt kringgå Com Hem, Canal Digital (som traditionellt köpt in många serier från HBO) och Boxer, och eftersom HBO är både producent och distributör av materialet, vilket kan liknas vid att Apple skulle ge ut skivor och sälja dem enbart via iTunes, kringgår de ett steg i kedjan vilket borde göra inte bara exempelvis Com Hem nervösa utan också alla bolag som sysslar med någon form av TV-distribution runt om i världen.

Ett företag som Boxer har extra anledning att vara nervösa då kunderna kräver allt fler kanaler i HD-format, något Boxer på grund av trängseln i det markbaserade sändningsnätet inte kan erbjuda. Men via fibernät kan du enkelt sända åtskilliga TV-kanaler i HD och eftersom Boxer inte äger en meter fiberkabel hem till hushållen kan deras framtid beskrivas som en aning oviss.

Alla vill tjäna pengar på TV. Produktionsbolag, TV-kanalerna i sig och slutligen distributionsledet av själva materialet till TV-kanalerna och till sist ut till konsumenterna. Den som lyckas ta bort minst ett av dessa led och samtidigt ta sig in i konsumenternas TV-apparater, surfplattor och mobiltelefoner på det smidigaste sättet lär bli den eller de som vinner fajten och samtidigt definierar hur vi ser på TV i framtiden.

Skriven av Joacim Melin

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.