Så installerar du OS X Server
Sugen på att testa OS X Server? För 149 kronor är OS X Server inte längre en dröm för Mac-fantasterna utan nu kan man sätta upp tjänster hemma eller på kontoret för exempelvis e-post, webbsidor eller varför inte Time Machine-backuper?
Denna guide förutsätter att du redan har Mountain Lion installerat, att du har ett Apple ID och att du antingen redan köpt eller kommer att köpa OS X Server.
Ett tips redan innan du startar installationen är att du, om du vill hantera tjänster för exempelvis e-post, WebDav och liknande i OS X Server, döper om ditt lokala konto i Mountain Lion som skapades när du installerade operativsystemet. Detta beroende på att många av tjänsterna i OS X Server kräver att du installerat katalogtjänsten Open Directory (vi återkommer till detta i en senare guide) och om du då vill att kontot med ditt namn ska hantera dessa tjänster kan det inte ha samma fullständiga namn och/eller kortnamn lokalt som det har i ditt Open Directory.
Öppna Mac App Store och leta upp OS X Server. Köp den på sedvanligt sätt via ditt Apple ID och ladda sedan ned den, vilket brukar ta några minuter då OS X Server inte väger särskilt mycket.
Leta sedan upp applikationen Server i din applikationsfolder och starta den. Du kommer nu att presenteras med startskärmen och kan därefter klicka på "Continue".
Du måste därefter ange ditt lokala administrationskonto och dess lösenord för att fortsätta.
Därefter måste du välja hur din server ska arbeta mot ditt lokala nätverk och Internet. Detta påverkar dels hur den inbyggda DNS-servern fungerar, men också hur ditt pushcertifikat som Apple skapar åt dig ser ut och fungerar. Ska din server på något sätt kommunicera med omvärlden utanför ditt lokala nätverk hemma så välljer du "Domain Name" som inställning. Klicka sedan på "Continue".
Du måste nu döpa din server. Här är det oerhört viktigt att du tänker till noga eftersom denna inställning påverkar hur dina pushcertifikat som Apple skapar åt dig ser ut. Se därför till att du sätter datornamnet och sedan värdnamnet ("Host Name") till något verkligt. Det värdnamn och den domän du anger här måste du kunna administrera själv och där lägga till namnet på din server och koppla detta till en publik IP-adress. Om du sitter med ett bredband hemma med en dynamisk IP-adress kan det vara rekommenderat att försöka skaffa en fast IP-adress via din leverantör istället - många internetleverantörer låter kunderna köra vidare med samma dynamiska IP-adress i åratal men ändras den så måste du uppdatera adressen i din domäntabell.
Kontrollera att IP-adressen och nätverksporten som installationsprogrammet har detekterat är korrekt. Om inte, ändra så allt ser bra ut. Klicka därefter på "Continue".
Därefter är det dags att skapa ditt Applecertifikat. Detta certifikat är nödvändigt om du vill använda någon av de pushtjänster som tack och lov numera ingår i OS X Server. Om du senare döper om din server eller byter domännamn så måste certifikatet skapas om. Du kan hantera dina Apple-certifikat som skapats för OS X Server via Apples portal för ändamålet där du loggar in med det Apple ID du använde för att skapa certifikatet.
Klicka därefter på "Continue". Om du valt att skapa certifikaten så kommer de att skapas och du kommer att få e-post från Apple inom några ögonblick till ditt e-postkonto i iCloud (eller ett annat konto om du valt att vidarebefodra e-posten dit). Spara det.
Nu är din server installerad. Någon omstart är inte nödvändig utan du kan nu starta Server-applikationen och administrera din server.
Vi kommer i senare guider att återkomma till tjänsterna i OS X Server och vad du kan göra med dem. Om du undrar varför datorspecifikationen ser underlig ut i bilden nedan så beror det på att denna guide gjordes genom en installation under VMware Fusion. Läs gärna vår guide om hur du installerar Mountain Lion under VMware Fusion här.
Lycka till!