Butiken på Sveavägen firar 10 år
Butiken på Sveavägen 35 i Stockholm har sålt Apple-produkter i snart tio år. Detta jubileum firades i onsdags efter stängningsdags.
I dag är det Digital Inn som driver butiken, men när den först öppnade i början av 2003 stod det Inlife på skylten. 99mac har pratat lite med Dan Rubach, som var vd för bolaget då, för att höra lite om hur det var, men först en liten tillbakablick.
Butiken på Sveavägen 35 blev först i Europa med att få kalla sig för en Apple Concept Store, numera Premium Reseller. Vid jubileumsfirandet deltog Oscar Bjers, vd för Apple Norden, och berättade hur det gick till. Han sa att de två vanligaste kommentarerna han fick från kunder för omkring tio år sedan var att det inte gick att se alla produkter någonstans och att det inte fanns någon bra service att få efter ett köp om det nu var så att något inte fungerade.
Vid den tiden hade Apple omkring 250 återförsäljare i Sverige. En av dem var Core Computer som låg längre upp på Sveavägen, vid Norrtull. De gick i konkurs och några från företaget kontaktade Apple och ville starta upp en ny butik. Först fick de nej, men så småningom fick det nya företaget Inlife öppna sin butik på Sveavägen 35.
Den här bilden visar hur butiken på Sveavägen såg ut 2004.
99mac var med även på den tiden och bjöd bland annat in medlemmarna till en kvällsvisning av butiken när den var nyöppnad. Då var det en ny Powerbook 17 tum som lockade flera medlemmar. Martin Björnström, grundare av 99mac, rapporterade om att franska designers varit med och tagit fram butiken. Han skrev också att Oscar Bjers sagt att den här butiken skulle bli ett flaggskepp och att Apple hoppades på fler butiker i andra städer i Sverige.
Dan Rubach var vd för Inlife fram till dess att verksamheten såldes till Digital Inn för två år sedan. Han arbetade kvar en period även under det nya namnet Digital Inn, efter att han slutade har han haft en riktigt lång semester.
– Det var många som inte trodde på oss, att öppna en butik i Stockholm skulle inte fungera, säger han.
Men det visade sig att det visst fungerade. Butiken var en succé från första dagen tills företaget såldes 2010. Redan första året gjorde butiken miljonvinst och hade en omsättning på 28 miljoner kronor.
– En stor anledning till att vi lyckades var personalen. Det är ett företags viktigaste resurs. Vi hade låg personalomsättning och var ett bra fotbollslag som arbetade tillsammans. Det är jag stolt över, säger han.
Från början sålde butiken ett ganska brett sortiment med allt från Apples produkter till kameror och pc-datorer. Den har genom åren bytt inredning ett flertal gånger. I dag är konceptet Premium Reseller mer renodlat och alla butiker har ett enhetligt utseende. På Sveavägen är det numera fokus på Apple och olika tillbehör.
<div style="float:left;padding-right:10px;">
Magnus Penker.</div>
Under jubileumsfirandet deltog ett 100-tal gäster. En dj spelade musik och stämningen var god. 99mac fångade Magnus Penker, nuvarande vd, en stund medan han minglade runt bland gästerna. Klart är att han är positiv inför framtiden.
– De som kan sätta Sverige på kartan i en global värld är våra kunskapsarbetare. Allt från designern till ingenjören, företagsledaren, säljaren, kommunikatören till forskaren - det är vår kärngrupp och vi skall göra allt vi kan för att stödja dem att göra Sverige bättre och mer lönsamt med fler arbetstillfällen. Det är vårt uppdrag, säger han.
Tack till Dan Rubach och Digital Inn för bilder.
Texten är uppdaterad. Dan Rubach har inte gått i pension riktigt än som det stod tidigare.