Surfplattor flyttar in hos snabbmatsjätte
Ett franskt företag har tagit fram ett koncept med iPad för företag. McDonalds har börjat köpa in lösningen som finns på ett tjugotal platser i Europa och numera i USA.
Det franska företaget Weblib började arbeta med McDonalds för omkring två år sedan. De har hållit på med bland annat iPadlösningar för handeln sedan tre år tillbaka. Florian Galby är vd för företaget och berättar hur det gick till.
– Vi började samarbeta med en franschisetagare och monterade några iPads på en flygplats och så småningom fick vi kontakt med McDonalds europeiska huvudkontor, säger han.
I april i år fick fransmännen chansen att presentera sig på en konferens som hamburgerjätten anordnade i Orlando, Florida. En av snabbmatsjättens amerikanska franschisetagare Hugh Fard fastnade för konceptet. Han äger ett tiotal restauranger i Virginia Beach och bestämde sig för att köpa in några iPads.
Innan Hugh Fard fick installera plattorna i sin restaurang var han tvungen att få godkänt från det amerikanska huvudkontoret. Det tog ett par månader, men nu är surfplattorna på plats. De sitter monterade på borden i vita ställ och låter gästerna surfa gratis medan de äter. De kan inte surfa hur som helst dock, det finns begränsningar så att man inte ska kunna kolla på till exempel pornografiskt material.
Bilderna har vi fått från Weblib och de är tagna i Hugh Fards restaurang i Virginia Beach, USA. Det går att snurra iPaden 360 grader och den går att ha i både liggande och stående läge.
Weblibs koncept innebär att gästerna kan surfa på nätet, läsa McDonalds digitala tidning, spela spel eller använda sociala medier. Gästerna kan också fylla i digitala formulär för att få nyheter och rabattkuponger.
– Våra första ställ var inte så bra så en del iPads blev stulna, men nu är det antagligen omöjligt om man inte tar med sig hela bordet, säger Florian Galby.
McDonalds betalar Weblib som helt sköter service och annat av surfplattorna. Företaget kan fjärrkoppla sig till plattorna med en egenutvecklad plattform och utföra underhåll och byta innehåll i plattorna.
McDonaldsrestauranger i Tyskland, Österrike och Rumänien har köpt in lösningen och Hugh Fard i USA då förstås. Men fler är på gång.
– Vi ska sätta iPads i Marocko och Italien också. Det var flera från de nordiska länderna som var intresserade och pratade med oss på konferensen så vi hoppas på att sprida det här. Men det är mycket arbete så vi får ta det lite i taget, säger Florian Galby.
Weblib jobbar förutom med McDonalds med bland annat banker och frisörsalonger. Kunderna vid flera franska banker kan kolla sitt saldo via iPads och på en del hårfrisörsalonger kan kunderna numera läsa tidningar i iPaden istället för de gamla pappersvarianterna.