Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple 1996-1997: Jobs återkomst, grunden till OS X, dålig reklamfilm och jubileums-Macen

Vi tittar tillbaka i tiden på Apple och Macen vid de för Apple så kritiska åren 1996 till 1997 och får se grunden till dagens OS X och Steve Jobs återkomst, en riktigt beige reklamvideo från Apple samt Jonathan Ive presentera Twentieth Anniversary Macintosh.

Åren 1996 och 1997 var en turbulent tid för Apple. Företaget var på gränsen till bankrutt och framtiden såg oviss ut. Alldeles i slutet av 1996 kom vändningen då Apple köpte NeXT och fick med Steve Jobs på köpet. Här är tre videoklipp från dessa år som ger en liten inblick i Apple som företag från olika vinklar.

Gil Amelio introducerar OpenStep som Yellow Box och Steve Jobs

Macworld Expo i San Francisco den 7 januari 1997. Bara två veckor tidigare, den 20 december 1996, hade Apple köpt datorföretaget NeXT och därmed lagt beslag på både operativsystemet OpenStep och Apples grundare Steve Jobs, som även grundat NeXT 1985, samma år som han fick sparken från Apple.

Gil Amelio, vd för Apple sedan nästan ett år tillbaka, står på scenen och berättar om hur Mac OS nått en punkt där det inte längre går att bygga vidare på det, utan en ny grund baserat på ett modernt operativsystem behövs. Samtidigt som Macen måste fortsätta fungera med gamla program. Apple vill att Mac OS lever kvar (kallat Blue Box) samtidigt som ett nytt modernt API finns parallellt (kallat Yellow Box). Lösningen är att använda OpenStep och Amelio plockar upp Steve Jobs på scenen för att låta honom berätta mer om hur Apple ska använda OpenStep för att skapa framtidens operativsystem från Apple.

Detta var grunden till OS X som numera varit operativsystem för Mac i över ett decennium. Detta var också grunden till Steve Jobs revansch och till det Apple vi känner idag.

Se hela videoklippet här:

[Via [url="http://512pixels.net/2012/10/1997-yellow-box"/]512 pixels[/url]]

Reklamfilm från Apple 1996

Apple är kända för sina eleganta och slagkraftiga reklamfilmer. Ända sedan den prisbelönta och legendariska "1984"-videon fram till idag har Apple producerat reklam av hög kvalité. Eller? Njae, kanske inte ändå.

Här är ett exempel på en video från 1996 när en man i kostym och slips försöker övertyga tittaren på ett ytterst torrt och sakligt sätt varför Macintosh är bättre än PC.

Det är slående hur funktioner vi idag tar för givet inte alls fungerade en gång i tiden. Till exempel nämner mannen i videon en fördel med att ha en extra Pentium-processor i Macen för att köra Windows:

And because we have a PowerPC processor and a Pentium processor in this Macintosh we can do two things at the same time. For instance, I can download a file from the World Wide Web with my Macintosh and switch over to my Windows word processor and continue working.

Wow, ladda ner en fil från webben och jobba samtidigt? Givetvis inte i Mac OS, men i Windows i alla fall!

Se hela videoklippet här:

Ive pratar om designen av Twentieth Anniversary Macintosh

I denna video ser vi Jonathan Ive på sitt välbekanta lugna vis (men med en inte lika välbekant frisyr - han har hår!) berätta om designen av Apples speciella Twentieth Anniversary Macintosh.

Twentieth Anniversary Macintosh skapades av Apple som en hyllning till att företaget fyllt 20 år, men den släpptes inte på 20-årsdagen, det vill säga den 1 april 1996, utan introducerades vid samma MacWorld Expo i San Francisco den 7 januari 1997 som Steve Jobs i videon ovan och började säljas den 20 mars samma år.

Som dator var Twentieth Anniversary Macintosh (TAM) en udda fågel. På många sätt en visionär produkt om hur framtidens datorer skulle se ut och antagligen den mest väljudande Macen någonsin med sitt Bose ljudsystem med subwoofer, men också överarbetad och mycket dyr.

Den släpptes i USA för 7 499 dollar, den släpptes bara i USA, Japan, Fankrike, Tyskland och England. Bara 100 kom till svenska Apple och priset var från början 90 000 kronor i Sverige. Totalt byggdes 12 000 exemplar varav 3 500 kom till Europa. TAM sålde dåligt och hann sjunka i pris till 1 995 dollar i USA när tillverkningen lades ner i mars 1998.

Se hela videoklippet här:

[Via [url="http://www.macworld.com/article/2011311/the-f..."]Macworld US[/url]]

Kommentarer
12 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.