Därför är nya iMac så tunn
När Apple lanserade nya iMac förra veckan var det många som drog efter andan. Här på 99mac-redaktionen smiddes omedelbart planer på hur vår gamla redaktionsmaskin skulle råka ut för en olycka. Men hur har Apple lyckats få nya iMac så tunn?
Nya modellen av iMac är hela 40 procent tunnare än sin föregångare, vilket gör den till kanske världens tunnaste allt-i-ett-dator med en tjocklek på endast fem millimeter i ytterkanterna. Datorn givetvis "tjockare" där stativet går in i baksidan. Den hypertunna baksidan kan tillskrivas den nya lcd-skärm som Apple byggt nya iMac på. Den är 45 procent tunnare än skärmen i tidigare modeller.
Hemligheten ligger i att Apple byggt skärmen i nya iMac på samma sätt som i iPhone 5, där skärmpanelen sitter ihop med glaset framför skärmen vilket i sin tur eliminerar det lilla mellanrum som tidigare funnits mellan skärmpanel och glaset framför. Vidare minskas reflektionerna i glaset framför skärmen vilket också potentiellt skapar en bättre bildkvalitet.
Chassit på nya iMac sätts också ihop på ett nytt sätt. Det kallas friktionsomrörningssvetsning (friction stir welding) och har tidigare använts på bland annat flygplansvingar och bränsletankar till rymdfärjor. Enkelt uttryckt så svetsas framstycket och bakstycket i nya iMac samman genom att metallen med friktion görs mjuk och därmed gör att molekylerna i metallen smälter samman utan att metallen i sig smälter. Detta ger en svetsfog som liknar grundmaterialet och skapar en enhetlig yta. Tekniken för detta har Apple licensierat från det engelska företaget TWI Ltd och enligt BGR är Apple det första företaget inom området för konsumentprodukter att använda sig av denna teknik.
Här en demonstrationsfilm som visar hur friktionsomrörningssvetsning fungerar: