Vad ska Apple göra nu?
KRÖNIKA. Ipod, Iphone, Ipad. Tre framgångssagor som skapat oerhörda framgångar för Apple, som gått från ett konkursfärdigt företag till att vara världens mäktigaste it-bolag. Men allting har ett slut, vad ska Tim Cook och hans mannar göra för att förlänga framgångssagan?
Över tio år av stadiga framgångar har förvandlat Apple från den stöddiga uppstickaren till den gigant vi ser i dag. Det är en framgångssaga som saknar motstycke i modern företagshistoria. Men precis som andra företag med enorm tillväxt under många år så tenderar det att plana ut förr eller senare. Microsoft och Google är två andra företag i samma bransch som upplevt samma fenomen - från liten uppstart till storföretag på några få år.
Exempel ett: Microsoft
När det handlar om exemplet Microsoft avtog företagets tillväxt mycket beroende på att den marknad som Microsoft sålde till blev mättad. Samtidigt försökte som bekant Microsoft bredda sin verksamhet inom en rad områden då de insåg att marknaden för Windowslicenser och Officepaket knappast kunde växa i all framtid. Det gick väl lite sisådär med satsningar på mp3-spelaren Zune, mobiltelefonplattformen Windows Mobile, sökmotorn Bing, mobiltelefonen Kin, sociala nätverksfunktioner genom Windows Live, med mera. Enbart Microsofts onlineverksamhet hade fram till Juli 2012 gått med 2,5 miljarder dollar i förlust på ett år.
Internet Explorer ägde under några marknaden för webbläsare, men konkurrenter som Firefox och Google satte p för den utvecklingen och även om Internet Explorer 9 har börjat växa på marknaden är siffrorna långt ifrån vad de var när Internet Explorer 6 på lite gott men mest ont var världens populäraste webbläsare.
Microsoft, med över 90 000 anställda runt om i världen, lär inte försvinna från jordens yta inom den närmaste framtiden, men den dramatiska tillväxt som företaget upplevde med produkter som Windows 95, Windows XP, Exchange Server, och så vidare under drygt tio år. Men företaget har inga tydliga vägar framåt för att ytterligare öka intäkterna. Köpet av Skype för 53 miljarder kronor, pensioneringen av Windows Live Messenger, licenspengar från tillverkare av Android-telefoner samt möjliga intäkter i framtiden från Windows Phone, Surface och den tredje generationens Xbox som förväntas släppas under 2013.
Exempel två: Google
Att Googles framgångssaga skulle få ett slut kan kanske vara svårt att tänka sig, men det är något föreaget själva har varit medvetna om från början och också arbetat med att försöka motverka.
Under Googles historia har de lanserat en rad olika tjänster, lagt ned större delen av dem eller slagit ihop dem med andra tjänster i den egna portföljen, och de har gjort det för att de har insett att intäkter från annonser inte kommer att kunna bära dem framåt i all framtid. Precis som i exemplet Microsoft har Google lanserat både framgångsrika och mindre dito tjänster som alla har sin fot i Googles ekosystem där visning av annonser är båda de ben som företaget står på.
Googles satsning på sociala medier genom Google Plus tycks gå trögt enligt vissa och är en succé enligt andra, men klart är att tjänsten hjälper Google att få in ännu mer information om sina användare som kan användas för att förfina träffsäkerheten på både sökresultat och därmed också annonser.
Under våren och sommaren förra året dalade Googles aktiekurs stadigt nedåt men efter sommaren fick den ett uppsving igen. Dock väntar många fortfarande på vad nästa stora succé från Google ska bli, eller om det Google vi ser i dag är vad företaget alltid kommer att förbli - ett företag med smarta tjänster och produkter som alla bygger på en av världens största informationssamlingar om dess användare för att fungera.
Apples fjärde våg
Låt oss för ett ögonblick titta lite på historien fram till nu och hur de kommande åren kan komma att se ut för Apple.
Under 2000-talet har Apple upplevt tre stora framgångar. Den första kom med Ipod, den andra med Iphone och den tredje med Ipad. Spolar vi fram bandet till i dag är Ipod för en stadigt minskande intäktskälla, medan Iphone tuffar på men har allt större konkurrens från främst Samsung.
Ipad och Ipad Mini, och då särskilt den senare, säljer uppenbarligen bra eftersom den på flera platser i landet i skrivande stund inte ens går att köpa i exempelvis Apples egna butik i Emporia i Malmö - den är helt enkelt slutsåld. Flera andra återförsäljare rapporterar också långa väntetider på exemplar och på Apples nätbutik är det två veckors leveranstid. Detta stärker både min och andras teori om att en billigare, och kanske mindre, Iphone står för dörren lagom till sommaren. För det är nog inte bara det mindre formatet i Ipad Mini som gör att den säljer utan också en riktigt attraktiv prislapp. Skillnaden mellan den billigaste Ipad Mini och "stora" Ipad är drygt 600 kronor, men de ligger också på vardera sidan om den magiska 3 000-kronorsgränsen och det är nog så viktigt som storlek, färg och pris.
Apples mac-sortiment fortsätter att ta marknadsandelar och kan mycket väl vara den plattform som är konsekvent i det avseendet att den fortsätter växa och får behålla sina användare - man byter ju inte dator lika ofta som man byter exempelvis en mobiltelefon. Man skall dock inte ignorera inlåsningseffekten som App Store har på både Iphone och Ipad, och har man väl investerat tusentals kronor i applikationer, böcker och tidningar från Apples nätbutik lär man inte byta plattform i en handvändning. Med det sagt skulle det inte förvåna om exempelvis Samsung erbjuder IOS-användare motsvarande applikationer från App Store gratis från sin egna applikationsbutik (eller Google Play) för att få inbitna Iphone-användare att byta till något ur Galaxy-familjen.
Ska man vara krass kommer Iphone, och även Ipad, att med tiden innebära mindre intäkter per såld faktiskt enhet och ge Apple sämre marginaler medan ekosystemet i form av App Store kan komma att vara den del som håller intäkterna på en hyfsad nivå. Musikförsäljningen från Itunes kommer inte att upphöra, men om Apple inte gör något mot konkurrensen från Spotify med flera så kommer Apples musikbutik att vara en skugga av sitt forna jag i takt med att vi i allt större utsträckning lyssnar på musiken direkt över internet.
Kort sagt - det är nästintill oundvikligt att Apple står inför en stagnerande period i takt med att företaget gått från att vara den heta utmanaren till att ha etablerat sig som en av de stora jättarna. Var ska då Apple hitta nästa hit, nästa heta produkt som ställer en hel industri på näsan och som passar in perfekt i företagets redan existerande ekosystem?
Television - the drug of a nation
Svaret heter givetvis television. Jag har pratat om detta rätt mycket det senaste halvåret och vid sidan av musikbranschen är det tv-branschen som står inför nästa revolution, vare sig den vill det eller inte. Precis som med telefonen och musiken är tv-sändningar något de flesta av oss konsumerar varje dag i någon form. Men allt fler av oss gör det via internet istället för via kabel-tv, parabolantenner eller det digitala marknätet, och vi gör det via IOS-applikationer som med lätthet kan flyttas till en Apple TV om bara Apple vill det. Mer om det lite senare.
Det har länge gått rykten om att Apple fört diskussioner med kabel-tv-bolag i USA om någon form av samarbete, men det skulle innebära att Apple skulle få en del av kabel-tv-bolagens intäkter vilket jag inte tror är realistiskt. Utöver det krävs antingen en tv eller en version av Apple TV som fungerar diverse olika kabel-tv-system vilket jag inte tror Apple vill ge sig in i.
Anledningen till det heter "kontroll" - vilket är något Apple gillar att ha över allt de ger sig in i. Itunes är basen för allt Apple gör i ekosystemet runt deras hårdvaruprodukter, och det handlar att få in produktionsbolag och filmbolag i Itunes, något Apple kommit hyfsat långt med. På det sättet får film- och produktionsbolagen en chans att tackla piratkopieringen på samma sätt som Itunes visade sig vara ett vettigt alternativ till Napster och andra tjänster som gjorde att gemene man fick upp ögonen för hur enkelt det var att ladda ner musik från internet. Apple får kontroll över distributionen och en del av kakan vid försäljningen.
Att Apple lanserar en egen tv håller jag inte för omöjligt, men det kommer i så fall att dröja ytterligare ett år eller två innan det händer. I stället blir det Apple TV som kommer att kopplas till App Store där tredjepartsutvecklare kan skriva klienter för exempelvis SVT Play eller andra tjänster, betal- eller gratis dito. Plötsligt kan HBO etablera sig i din Apple TV och låta dig betala för abonnemanget via ditt vanliga Apple-konto.
Den fundamentala skillnaden mellan tredjepartsapplikationer och Apples egna i Apple TV ligger givetvis också i att de tidigare inte ingår i Apples ekosystem utan fungerar som ytterligare en språngbräda in i kundernas vardagsrum. Enkelt uttryckt så köper man en Apple TV av en anledning och samtidigt får man enormt fler anledningar att fortsätta handla via samma Apple TV när den väl är på plats i hemmet.
Andra spelare kan ta betalt för sina appar som de i dag ger bort i diverse smarta tv-apparater, och i och med att Apple TV alltid är ansluten till internet kan utvecklarna enkelt uppdatera tredjepartsapplikationerna på samma sätt som vi gör via App Store i våra IOS-enheter i dag, något som knappt existerar i de "smarta" tv-apparater som finns på marknaden idag.
Jag tror inte att framtiden ligger i gamla strukturer som kabel-tv, paraboler och digitala marknät, utan istället kommer vi att se hur tv-sändningarna i allt större utsträckning flyttas till våra internetanslutningar. I USA sitter kabel-tv-bolagen än så länge på makten och kommer att fortsätta göra det under många år framöver, men de erbjuder också internetanslutningar över samma kabelnät och i takt med att de uppgraderar sina stamnät ut till hushållen, vilket de måste göra förr eller senare i takt med att konkurrensen från snabba mobilnät bygga på lte och fiberanslutningar från exempelvis Google blir större, så kommer kunderna också att kunna se på tv och film direkt över sin internetanslutning.
Varför har då inte Apple gjort det möjligt för tredjepartsutvecklare att ta fram applikationer för Apple TV redan i dag? De väntar på att se hur förhandlingarna med kabel-tv-bolagen går. Gissningsvis går det inget vidare varför vi till årets WWDC äntligen får se en ny App Store för Apple TV.