Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska utvecklare

På besök hos Toca Boca

Om du har småbarn är chansen ganska stor att du känner till Toca Boca. Det svenska företaget ligger bakom appar som Toca Hair Salon och nu senast Toca Tailor. 99mac gick några kvarter bort till deras kontor i Stockholm för att ta reda på mer.

#Toca Boca kom ut med sin första app i mars förra året. Företaget säger att de utvecklar digitala leksaker hellre än spel. Grundtanken är att det inte ska handla om att vinna eller förlora. Man ska inte kunna dö och behöva börja om eller något sådant. Leksakerna ska vara roliga, men inte bara roliga. Föräldrar ska kunna delta och leka med sina barn. Apparna ska vara trygga att använda, så det finns ingen reklam i banners och det går inte att köpa något i appen.

Toca Boca säljer sina appar över hela världen. Det fungerar tack vare att alla karaktärerna bara gör olika ljud och inte säger några ord. Men beskrivningen i Itunes finns på flera språk.

Kontorshunden Maki syns inte så bra mot Jack Nuttings svarta tröja. Eric Alm står bredvid.

När 99mac kommer på besök till Toca Boca är det #utvecklarna Jack Nutting och Eric Alm som tar emot oss. Fast på visitkorten står det "playsmith" som kan översättas till leksmed istället för utvecklare. De har precis samma dag som vi kommer flyttat in till nya lokaler i anslutning till de gamla.

– Vi behövde lite mer plats. Det gamla utrymmet ska renoveras och bli till mötesrum och annat, säger Eric Alm. Han var med och arbetade på Toca Tailor som släpptes i App Store i slutet av oktober i år.

Redan från starten har Toca Boca varit en del av Bonniergruppen. Jack Nutting och Eric Alm berättar att Bonnier inte lägger sig i det dagliga arbetet, men att de så klart är intresserade av hur det går ekonomiskt. Toca Boca råkar vara ett av företagen som det går riktigt bra för.

– Att vi är en del av Bonnier har nog hjälpt Toca Boca här i Sverige, men i USA är ett svenskt bolag inte lika intressant för medier som ett amerikanskt, säger Jack Nutting, som senast jobbade med Toca Band.

Därför flyttade en av grundarna Björn Jeffery till USA i våras och öppnade ett kontor där. Dels för att omkring 40 procent av företagets intäkter kommer från den amerikanska marknaden och dels för att komma närmare Apple.

– Det betyder mycket att bli rekommenderade av Apple och komma med bland deras utvalda appar. Nu när vi har kontor nära dem är det lätt att ta en lunch med någon från IOS-gruppen, säger Eric Alm.

Emil Ovemar, som var med och grundade företaget tillsammans med Björn Jeffery, berättar för oss att Sverige står för omkring nio procent av intäkterna. Han säger att det går oväntat bra för apparna i till exempel Saudiarabien. Där verkar man tycka att appar får lov att vara roliga och inte enbart lärorika. I Kina är det precis tvärtom, barnen ska lära sig något, annars är det inte så intressant.

Appar för många åldrar

På en whiteboard bredvid oss sitter flera pappersark med alla Toca Boca appar i den ordning de lanserades. Omkring 15 personer arbetar i Sverige och så några till i USA. Det har gått bäst för Toca Hair Salon. Allt från barn till unga vuxna har fastnat för appen och det visar ganska bra vilket kreativt djup appar från Toca Boca har. De yngre byter kanske bara hårfärg, medan tjejer i tonåren gör riktigt avancerade frisyrer.

– Totalt har vi haft omkring 19 miljoner nedladdningar sedan starten, säger Emil Ovemar och avslöjar att två nya appar kommer att lanseras innan jul.

Att företaget släppt några gratisappar har så klart hjälpt till att få upp siffrorna. Toca Boca släpper inte några "Lite"-varianter, alltså med färre funktioner än köpvarianten. Det är annars väldigt vanligt om man letar i App Store. Många appar finns i två varianter där den ena har just "Lite" i namnet, men flera av funktionerna saknas. Jack Nutting berättar att de istället släpper en liknande app med ett annat tema och färre karaktärer. Toca Kitchen är ett exempel på en app som kostar där Toca Kitchen Monsters är gratisvarianten.

– Det finns några färre saker i kylskåpet och två karaktärer, men annars fungerar apparna på samma sätt, säger Eric Alm.

Testat på barn

Det tar omkring fyra till sex månader för Toca Boca att utveckla en ny app. Det tar längre tid nu än i början sedan de fått lite mer ordning på processerna och apparna är mer genomarbetade med större djup. Flera gånger under processen får barn testa konceptet.

– I början tar vi med figurerna i papper och låter barnen låtsas att det är en Ipad-app. De är riktigt duktiga på att föreställa sig sådant. En gång hade vi med ett papper med ett hål i som de fick föra över en karta, säger Eric Alm.

Längre fram i processen får barnen testa själva appen också. Det är en utmaning att utveckla gränssnittet så att barnen förstår utan att det behövs några instruktioner.

– Drar de någonstans när vi tänkt att de ska göra något annat får vi oftast bygga in båda sätten att göra det på. Man ska inte kunna köra fast i våra appar, säger Eric Alm.

I början hade Toca Boca ingen aning om vad som behövdes för att få in en app på topplistan. Men genom att testa sig fram och studera olika mätdata har de numera ganska bra koll på vad som går hem hos användarna. Facebook är en kanal för att nå ut, men Toca Boca gör också annat.

– Vi har använt kalendrar som barn och föräldrar kan använda för att räkna ner till nästa lanseringsdatum. Vi brukar också släppa ett videoklipp lite innan och på så vis bygga lite hajp kring nästa släpp. Nu när vi släpper en app brukar den hamna på topplistan innan lunch samma dag. Det är väldigt roligt, säger Eric Alm.

Ett exempel på ett videoklipp som Toca Boca gjort inför ett appsläpp.

Eric Alm berättar att de allra flesta på Toca Boca arbetar på macar och olika IOS-enheter. Bara kollegan som arbetar med ekonomin använder Bootcamp ibland. Tittar man runt i det öppna kontorslandskapet är det en del skärmar av andra märken, men annars Apple så långt ögat når.

Vi frågar vad herrarna tycker om Ipad Mini. Emil Ovemar tror att den kommer att ta över och sälja mycket mer än den stora Ipaden på grund av storleken. Från utvecklarnas perspektiv finns inga klagomål än eftersom den har samma upplösning som den större.

– Det är inte så svårt att anpassa apparna till både Iphone och Ipad. Vi bygger apparna så att de ska skala och kunna utnyttja Ipadens större skärm på ett bra sätt, säger Jack Nutting.

Men när Apple införde Retina-skärmar blev det en del att tänka på. Apple höjde gränsen för att ladda hem appar över mobilnätet från 20 megabyte till 50. Toca Boca vill hålla sig under 50 megabyte-gränsen för att inte riskera att tappa kunder som försöker ladda hem apparna över mobilnätet. Eric Alm säger att Apple borde ha höjt gränsen till 80 megabyte, det hade bättre motsvarat Retina-upplösningen.

– Men i till exempel Toca Band har vi inte kunnat anpassa alla karaktärerna för Retina, då hade vi kommit upp i kanske 200 megabyte, säger Jack Nutting.

Fler plattformar

Toca Boca har funderat på om de ska börja göra appar för Android också. Men det är inte aktuellt just nu i alla fall.

– Vi utvecklar de flesta av våra appar i Xcode med Objective-C och tredjepartsramverket Cocos 2d. Det skulle vara en hel del jobb att porta det till Android, säger Jack Nutting.

Toca Boca har börjat titta på spelmotorn Unity 3d och att börja använda den skulle ge en del fördelar. Dels skulle de som jobbar med apparnas design kunna vara med längre i processen och faktiskt lägga ut objekten på scenen istället för att bara lämna in en mapp med grafik. Men apparna skulle inte behöva porteras utan fungera med både Android och IOS direkt.

Förutom människor, leksaker och prylar finns en liten svart mops vid namn Maki på kontoret. Maki kommer förbi soffhörnan och ser till att få all uppmärksamhet genom att hoppa upp i knät och gärna pussas med den som råkar prata.

– Det är tur att Maki inte gillar att tugga på sladdar, för då hade vi varit i trubbel, säger Jack Nutting och skrattar.

Undrar ni föresten över namnet Toca Boca? Det betyder "nudda munnen" på spanska och då kanske deras logga blir mer logisk. Namnet är valt för att det är enkelt att uttala på många språk.

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.