Försäljningssiffror för mobiler visar inte hela bilden
Sajten Tenfingercrunch har spännande siffror för Android och IOS som visar att det är dumt att bara jämföra försäljningssiffror om man vill förstå hur plattformarna används.
Ofta jämför man produkters marknadsandelar för att se vem som är störst. Michael Bartholomew på thenfingercrunch.com tycker det är viktigare hur det ser ut i verkliga världen och redovisar intressanta siffror för hur marknadsandelarna hänger ihop med hur respektive plattform används.
Sålda enheter (%)
Plattform | Globalt | USA |
Android | 75 | 52,5 |
IOS | 14,9 | 34,3 |
Marginal | 60,1 | 19,2 |
Tittar man bara på försäljningssiffrorna syns det tydligt att Android slår IOS både i USA och globalt.
Marknadsandel på nätet (%)
Plattform | Globalt | USA |
Android | 21 | 28,6 |
IOS | 65,1 | 67,1 |
Marginal | 44,1 | 38,5 |
Ser man på hur plattformarna står sig mot varandra när man jämför internetanvändning visar sig en helt annan bild. Android leder försäljningen av nya enheter, men IOS äger marknadsandelarna både globalt och i USA när det gäller internetuppkoppling. IOS-användare är 15,6 gånger mer benägna än Android-användare att surfa från sina enheter globalt och 3,6 gånger mer i USA.
Försäljning under Black Friday (%)
Plattform | USA |
Android | 5,5 |
IOS | 18,7 |
Marginal | 13,2 |
Försäljningssiffrorna för den stora readagen i USA visar att köp gjorda via en IOS-enhet var 3,4 gånger vanligare än från en Android-enhet.
Slutsatsen är att Android-enheter säljer bättre, men IOS-användarna surfar mer och handlar oftare från sina enheter. Det är alltså dumt att bara fokusera på försäljningssiffrorna om man vill nå ut till mobilanvändarna, skriver Bartholomew.