Truecaller tar nästa steg
För många är Truecaller synonymt med en app som hjälper dig att hålla telefonförsäljare borta. Men utanför Sverige är applikationen i vissa länder den enda telefonkatalog som faktiskt existerar. Nu tar företaget nästa steg med sin tjänst. 99mac har hälsat på.
Det råder en febril verksamhet på Truecallers kontor då 99mac kommer på besök. Dagen till ära har företaget lanserat en helt ny version av sin tjänst där den stora nyheten är möjligheten att söka på namn. Mer om den lite senare.
Historien om #Truecaller börjar 2003 då grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi blir vänner genom sina studier vid Kungliga Tekniska Högskolan. Genom åren höll de kontakten för att 2009 dra igång utvecklingen av det som skulle komma att bli Truecaller. Idén var enkel: vem har ett visst telefonnummer?
Det har säkert hänt alla, det kommer ett inkommande samtal från ett nummer som inte finns i adressboken. Är det en telefonförsäljare eller någon man faktiskt vill prata med? Duon ville lösa problemet och enkelt visa vem som finns bakom det okända numret och fick 2009 in pengar från privata investerare. Året efteråt slutade båda från sina respektive jobb och började arbeta med Truecaller på heltid. Efter en tid med nudlar som huvudsaklig föda lanserades tjänsten. 2012 valde företaget att släppa in investerare från riskkapitalfonden Open Ocean och en miljon euro, eller motsvarande 8,4 miljoner svenska kronor, stoppades in i bolaget.
Knepet för att få uppmärksamhet från de stora katalogsajterna på nätet var innovativt. Varje sökning från användare av tjänsten gick via Truecallers egna servrar och sedan till den katalogsajt där sökningen faktiskt gjordes. När ägarna av katalogsajterna började se allt mer trafik från Truecallers servrar surfade de till den IP-adressen och fick upp ett meddelande som presenterade tjänsten och en enkel fråga: Vill ni samarbeta med oss?
Ja svarade de flesta och därmed var bollen i rullning. När applikationen för IOS lanserades laddades den ned 10 000 gånger första veckan och nu, tre år senare, är Truecaller enormt populärt i en rad länder.
– Det görs 350 miljoner sökningar per månad via vår applikation,
säger Alan Mamedi, som spår att denna siffra kommer att öka dramatiskt nu när den nya versionen av företagets applikation precis släppts.
Namnsökningar nästa stora steg
Den stora nyheten i den nya versionen är möjligheten att kunna söka på ett namn. Det kan låta som en lösning på ett problem som egentligen inte finns, men i länder som Indien med 960 miljoner mobilabonnenter där 97 procent har kontantkort som det inte finns några abonnentuppgifter på löser Truecaller ett stort problem.
Truecaller låter i sin nya version användarna att ladda upp sina egna adressböcker genom applikationen som släppts för Iphone och Android. Det är helt valfritt att göra det, men ju fler som laddar upp, ju bättre blir tjänsten menar Truecaller. De har tillstånd från PTS, Post- och telestyrelsen, för att lagra och hantera sådan information. PTS kräver att informationen lagras i Sverige varför Truecallers samtliga servrar ägs av företaget och är placerade i Stockholm.
– Vi kan ta namnsökningen till en helt ny nivå eftersom man exempelvis kanske sparar ned personers smeknamn till deras telefonnummer. Eller ett företagsnamn som är mer begripligt än de namn företag är registrerade med hos bolagsverket och därmed också hos katalogsajterna,
säger Nami Zarringhalam.
Hemligheten med att kunna matcha rätt namn till rätt nummer är att Truecaller kan analysera alla de telefonböcker som användarna laddat upp och på så sätt se samband mellan vilka användare som har vilka personers telefonnummer i sina telefonböcker. I takt med att Truecallers system kan kartlägga vilka personer som känner varandra kommer träffsäkerheten att bli större och därmed också användbarheten för användarna.
Vid en namnsökning, som initialt är tillgängligt för 70 till 80 procent av användarna, skickas ett sms till personen som eftersöks där denne får reda på att någon letar efter honom eller henne. Mottagaren av sms-meddelandet betalar ingenting och kan välja att antingen ta kontakt med personen som gjort sökningen, ignorera sökningen eller aktivt blockera framtida sökningar, medan den som gjort sökningen får betala för varje sökning.
Om personen som söks godkänner ett svar på sökningen får den som söker reda på vilket telefonnummer denne ska ringa för att få tag i rätt person.
– I Sverige har vi många som heter Andersson i efternamn. Ta det gånger åtminstone 100 så förstår man snabbt problematiken i ett land som Indien där många heter exempelvis Raj i förnamn och Kapoor i efternamn
säger Alan Mamedi.
I ett land som Indien kan man knäcka problemet med att så många använder kontantkort. Med Truecaller är tanken att användare ska kunna hitta varandras telefonnummer även om det inte finns i någon telefonkatalog eller på någon webbsajt.
Växer så det knakar
Truecaller har i skrivande stund drygt 11,5 miljoner användare och får drygt två miljoner nya användare varje månad. Truecaller växer utan någon aktiv marknadsföring förutom virala kampanjer via Facebook och Twitter och det är främst i Asien, mellanöstern och delar av Afrika som Truecaller blivit riktigt populära. Företaget har siktet inställt på USA – en gigantisk marknad där respektive telefonoperatör håller hårt på informationen om sina kunder.
I Libanon har Truecaller blivit omättligt populärt. Hela 20 procent av befolkningen i landet använder applikationen som är den enda egentliga telefonkatalog som existerar i landet.
– En tv-station i Libanon erbjöd sig att flyga ned oss dit för en tv-intervju. Då insåg vi att detta hade blivit riktigt stort,
säger Alan Mamedi och skrattar. Alan berättar också hur han på smekmånad med sin nyblivna hustru tog på sig en tröja med Truecaller-loggan under en mellanlandning i Quatar. Människor kom fram för att berätta hur mycket de gillar appen.
I Oman blev Truecaller snabbt populärt bland befolkningen, men det sågs inte med blida ögon av regimen som styr landet och därför blockeras nu trafiken till Truecaller.
På företagets kontor i Stockholms innerstad arbetar numera 19 personer, vilket kan jämföras med fem personer i mars förra året. Fler ska det bli i takt med att bolagets tjänster fortsätter att växa i popularitet.
Vad är då målet för Truecaller? Svaret kommer omedelbart.
– Att bli bäst i världen på personsökningar. Vi ser oss fortfarande som en startup. Vi arbetar hårt med att behålla känslan av att vara en startup. Det är okej att göra misstag och lära sig genom dem och samtidigt ha roligt tillsammans
, säger Nami Zarringhalam.