Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide

Materialhantering i Final Cut Pro X

Final Cut Pro X erbjuder helt andra möjligheter för avancerad videoredigering än lillebrodern Imovie, och den som börjat fundera gör troligen rätt i att byta. I förra artikeln resonerade vi om generella skillnader mellan programmen – nu startar vi ett projekt.

I vår första artikel tittade vi på de grundläggande skillnaderna mellan #Imovie och #Final Cut Pro X.

Denna gång går vi igenom materialhantering – hur du importerar och framför allt märker upp dina klipp och skapar översikt. Kanske låter det oerhört tråkigt med hantering av material, men det är en grundläggande del i hur man arbetar med Final Cut Pro X.

Final Cut Pro X har övergivit tanken på att sortera klipp i mappar, istället använder man funktioner som nyckelord och automatisk ingenkänning av bilder. Rätt eller fel? Antagligen ingetdera, men det för med sig att du har allt att vinna på att läsa hur du använder programmet innan du rusar till tangentbordet. Systemet är ibland allt annat än intuitivt.

Vidare kommer antalet klipp du använder växa med ditt filmintresse, samtidigt som det blir allt viktigare för dig att hitta rätt i floran av filmfiler. Alltså – läs vidare och unna dig en översikt av funktionerna innan du sätter igång.

Skapa ett nytt projekt

Använd kringla-N eller Arkivmenyn för att skapa ett nytt projekt. Här väljer du även under vilket event dina bilder kommer att hamna, jag har valt arkivet ”Steg för steg, tåg 2K 99Mac”. Du kommer att kunna använda klipp från flera olika event i projektet.

Final Cut Pro X är förinställt på att koda om samtliga importerade filer till Apple Prores 422. Anledningen är att programmet vill garantera bästa möjliga prestanda, och därför göra om filerna till ett format som ser bra ut och går snabbt att läsa och skriva. Vill du välja ett annat filmformat trycker du på Use Custom Settings. Det kommer att gå åt en del hårddisk när du sätter igång, men det är det värt!

Nu har du lämnat Imovie bakom dig!

Importera filmfiler till hårddisken

Använd Arkivmenyn till att importera filmmaterial direkt från hårddisken. Programmet kommer att kunna läsa de flesta filmformat, och enligt förinställningarna göra om dem till Apple Prores 422 för att kunna arbeta med dem snabbt och smidigt.

I kryssmenyerna i dialogrutan är några förval ikryssade. Copy files to Final Cut Events folder betyder att samtliga nya filmfiler hamnar just här. Håll koll på mappen, den blir lätt tung! Create optimized media betyder just att programmet kodar om filen till ett smidigt format (som du själv kan välja genom att trycka Use Custom Settings i punkten ovanför).

Vi rekommenderar att den rutan är ikryssad. Slutligen har programmet möjlighet att själv både göra enkel färg- och bildanalys av materialet, samt optimera och justera ljuddetaljer. Vi har valt att låta programmet färganalysera bilderna samt hitta antal medverkande i bilden – men kryssat ur resterande alternativ.

Om du har ett befintligt Imovie-projekt kan du enkelt importera hela projektet, komplett med filmfiler och tidslinje, härifrån.

Justera Arkivfönstret

Under Arkivfönstret finns en rad knappar för justering hur filmklippen ska se ut. Du kan justera klippen efter längd, datum, filmformat och mycket mer. Verktygen är användbara – i en intervju är nästan alltid de misslyckade tagningarna betydligt kortare än de lyckade! I en tävling är ofta de senare tagningarna viktigare än de tidiga.

Här finns inställning för listvy eller klippvy. Antingen ser du dina klipp i textform med alla tänkbara metadata, eller som klippvy med bilder. Du kommer behöva använda båda vyerna under ditt arbete.

I nedre högra hörnet finns en justering för storlek på klippen (kringla+, klingla-). Den kommer du använda oavbrutet. I övre vänsta hörnet finns inställningar för att visa favoritmarkerade klipp, ratade klipp eller klipp med keywords. Då mappar inte existerar i Final Cut Pro X krävs något helt annat, och det kommer vi till nu.

Välj nyckelord – Keywords

Låt säga att du har ett riktigt bra klipp, som är en närbild på ett tåg. Lägger du det i mappen Bra klipp, Närbilder eller Tåg? Final Cut Pro X har löst dilemmat genom att istället använda nyckelord; Keywords. Varje klipp kan ha ett eller flera nyckelord, och på så sätt gå att hitta från flera olika håll.

Det är minst lika viktigt att du tilldelar klippen nyckelord, som det skulle vara att lägga dem i mappar. Annars kommer du snabbt gå vilse i ditt material, tröttna på att redigera och börja spela basket istället.

Du kommer åt Keywords i menyn Mark / Show Keyword Editor eller med Kringla-K. Väl där är det dags att välja upp till nio nyckelord att använda. Jag har valt klassiker som närbild, helbild och halvbild, fundera på vad som är lämpligast för ditt projekt.

Tilldela nyckelord

Den här processen är rätt trist de första tio gångerna, sedan går det per automatik. Börja med att markera samtliga riktigt bra klipp i arkivet och tilldela nyckelordet ”Riktigt bra!” genom att trycka på ordet eller använda Ctrl-1-9. I Arkivfönstret tänds en blå ikon med namnet ”Riktigt bra!” samtidigt som du ser en blå linje i klipprutan.

Du har skapat din första genväg i biblioteket! Därefter markerar du samtliga närbilder och tilldelar passande nyckelord. Och så vidare. Kontrollera att de blå, tunna linjerna i överkant i materialet fylls på. Snart har du kategoriserat hela ditt material och kan börja arbeta.

Skapa favoriter

Mitt i ditt flera minuter långa klipp på ett tomt tågspår kommer äntligen tåget! För att markera den viktiga sekvensen i ditt långa klipp trycker du ”I” för Inpunkt när tåget kommer, och ”O” för utpunkt när det försvunnit.

Knapparna är de mest grundläggande i hela redigeringen! Lär dig ”I” för in och ”O” för ut - du använder dem ständigt! Slutligen trycker du ”F” för att markera att sekvensen är en favorit! En grön markering tänds. Du kan sedan sortera samtliga favoriter i menyn längst uppe till vänster i menyn.

Förstå Regler – Roles

Den här funktionen skapade en storm bland yrkesredigerare världen över, och här kommer förklaringen varför: en musikproducent arbetar med kanaler. Trummorna ligger på en kanal, basen på en annan och sången på en tredje. Kommer en singbackbeställning släcker man bara sången och levererar ett musikspår. Enkelt!

Samtliga redigeringsprogram har också kanaler. Redigerare har lärt sig att exempelvis lägga engelsk text på kanal 3, och spansk på kanal 4, medan regissörens kommentarer ligger på kanal 5. Allt för att göra det så enkelt som möjligt att släcka och tända kanaler på begäran.

I Final Cut Pro X glömde Apple bort kanalerna. Reaktionen från användarna lät heller inte vänta på sig.

Lösningen på problemet blev Roles vilket innebär att ge varje klipp ett regelvärde. På bilden ovan ser du en sångare. Ibland vill man göra versioner då man klipper bort bara honom. Jag tilldelar samtliga bilder på sångaren regeln ”Sångare”, det gör det enkelt för mig att senare ta bort honom. Ett ännu mer användbart trick är att tilldela all grafik regeln ”Grafik”, då är det en baggis att göra versioner med och utan just grafiken.

Hantera och redigera Roles

Under menyn Modify finns funktionen Edit Roles.

Tänk igenom ditt projekt och vilka Roles (kanaler) du kommer behöva använda. Behöver du exempelvis en separat grafikkanal? Eller kanske en för stillbilder? Ett tips kan vara B-roll och Interview, ifall du enkelt vill kunna åtskilja en intervju från dess inklippsbilder. Du adderar enkelt Roles genom att använda plustecknet i funktionsrutan.

När du väl valt Roles tilldelar du dem till varje klipp i Info-fönstret längst till höger i gränssnittet. Här finns också alla metadata du behöver för filmklippet, och här ställer du in dina regler. Jobbar du med flera kameror, vinklar och tagningar skriver du in värdena här.

Automatisk bildanalys

Snart klar – bara ett viktigt steg till! Byt till listvy i arkivet (se "Justera Arkivfönstret" en bit upp i artikeln), du ser alla metadata om klippet. Många klipp har fått flikar.

Om du fäller ned dem ser du både dina nyckelord, samt slutsatser som programmet själv har dragit om klippet. Här hjälper Final Cut Pro X oss att hitta Close Up Shot, One Person – och det stämmer ju faktiskt!

Klar!

En grundläggande arkivstruktur är ett absolut måste för att inte gå vilse under arbetet. Det finns flera funktioner att upptäcka i Arkivet, men dessa tycker jag är det viktigaste för att man ska komma igång.

Lycka till!

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.