Apple får betala för att ha nekat service
Apple får betala 53 miljoner dollar i en förlikning i USA för att ha nekat ägare av IOS-enheter garantireparationer med hänvisning till att enheterna varit vattenskadade.
Apples garanti för IOS-enheter gäller inte om användaren exempelvis tappat sin enhet i vatten. För att kunna se om enheterna varit utsatta för fukt monterade Apple in en liten tejpbit från 3M som blir röd om den kommer i kontakt med fukt. Det första en servicetekniker gör som får in en IOS-enhet för reparation är således att kontrollera färgen på tejpen i både hörlursuttaget och vid laddningskontakten. Se var de sitter på Apples supportsajt.
Det här hade säkert fungerat bättre om det inte vore för att tillverkaren 3M erkände att fuktiga miljöer kan ändra färg på tejpen, utan att den blivit vattenskadad och flera amerikaner stämde Apple efter att ha nekats service.
Parterna har nu enats om en lösning, rapporterar Wired, och Apple kommer att betala ut 53 miljoner dollar, omkring 338 miljoner kronor, i ersättning. Förlikningen gäller den första Iphone-modellen, Iphone 3G, Iphone 3GS och andra generationens Ipod Touch. Apple ändrade sin policy kring vattenskador i samband med att stämningen lämnades in. Numera kollar tekniker efter fler tecken på vattenskador, exempelvis korrosion, och litar inte bara på tejpen.