Apple världens mest värdefulla varumärke 2013
Apple hamnar återigen i topp i den årliga undersökningen Brandz som listar världens hundra största varumärken före jättar som McDonalds och Coca-Cola.
Den årliga marknadsundersökningen Brandz utförs av Millward Brown Optimor som försöker uppskatta värdet hos världens hundra största varumärken. Apple toppar listan som nyligen släppts och uppskattas vara värt strax över 185 miljarder dollar, eller omkring 1,2 biljoner kronor.
Det här blir för tredje året i rad som Apple toppar listan, både 2011 och 2012 tog de hem förstaplatsen. Google och IBM plockar hem andra respektive tredjeplatsen.
Placering 2013 | Varumärke | Placering 2012 |
1 | Apple | 1 |
2 | 3 | |
3 | IBM | 2 |
4 | McDonalds | 4 |
5 | Coca-Cola | 6 |
6 | AT&T | 8 |
7 | Microsoft | 5 |
8 | Marlboro | 7 |
9 | Visa | 15 |
10 | China Mobile | 10 |
Apple har ökat i värde med endast en procent sedan förra årets lista då de värderades till nästan 183 miljarder dollar. Det skiljer hela 71,4 miljarder dollar ner till Google på andraplatsen, det är mer än vad Microsoft är värda som ligger på sjundeplats.
Det går inte bara bra för Apple på Brandz-listan. Företaget tog nyligen också hem förstaplatsen i en brittisk undersökning när affärslivet fick värdera "superbrands" och de fick andraplatsen efter Rolex i den motsvarande undersökningen bland konsumenter.
I oktober förra året fick Apple andraplatsen i en liknande undersökning varumärkeskonsulterna Interbrands. När de listade världens varumärken hamnade Apple efter Coca-Cola.
Riktigt dåligt gick det för NTT Docomo, största mobiloperatören i Japan. De tappar 43 platser jämfört med förra året och är en av få som inte säljer Apples Iphone. Men det kan vara på gång för i januari i år sa företaget att de vill börja förhandla med Apple, enligt Appleinsider.