IOS 7 får stöd för handkontroller
Apple öppnar upp sitt mobila operativsystem för hårdvaruhandkontroller, vilket betyder att IOS-enheter kommer kunna erbjuda konsolliknande spelupplevelser.
Apple öppnade App Store 2008 och sedan dess har spel varit en väldigt central del för IOS-användare. Under presentationen som inledde #WWDC i måndags berättade företaget att de lägger till stöd för hårdvaruhandkontroller i IOS 7.
På en av bilderna visades att utvecklingsverktygen (SDK) för IOS 7 kommer stöda MFi spelkontroller. Det är en referens till Apples licensprogram för hårdvarutillbehör från tredjepartsutvecklare. Genom att lägga till stöd för handkontroller direkt i samlingen av utvecklingsverktyg går Apple förbi det största problemet som tredjepartsutvecklarna haft så här långt: att spelutvecklarna behövt skriva kod som specifikt passar deras hårdvara.
Med stöd inbyggt direkt i #IOS 7 finns det ett standardgränssnitt som utvecklare kan använda sig av.
Spelsajten Touch Arcade har lagt ut bilder från en av Apples guider för utvecklare som visar vad företaget har tänkt sig för typ av kontroller.
En variant visar skärmen på IOS-enheten, medan den andra ser ut som en typisk Bluetooth-kontroll med analoga styrspakar, styrkors och knappar.
Apple la in stöd för Airplay i IOS 5, vilket låter användarna få upp sin IOS-enhets skärm på tv:n via en Apple TV. Med det nya stödet för handkontroller skulle Apple kunna vara på väg in på konsolmarknaden.
Spelutvecklare behöver bara bygga in stöd för Airplay och en extern kontroll för att kunna erbjuda sina spelare samma upplevelse som från konsoller. Den nya Ipod Touch med 16 gigabyte tillsammans med en Apple TV kostar 3 224 kronor, och den prislappen innebär kanske att Sony och Microsoft har mer än varandra att konkurrera nu när nästa generation av konsoler snart släpps till marknaden.