Sista dagen för Altavista
Tack och hej då, Altavista. Under mitten av 1990-talet var söktjänsten banbrytande och väldigt populär, men sedan Google lanserades har den levt i skymundan och nu är det dags för den eviga vilan. Under dagen stängs tjänsten ned för gott.
Under mitten av 90-talet fanns det en sökmotor som gällde, Altavista. Tjänsten lanserades 1995 och blev väldigt snabbt populär eftersom den var både snabbare och gav noggrannare resultat än konkurrenterna.
Altavista var resultatet av några dataingenjörers arbete vid företaget Digital Equipment Corporation, DEC. De ville ta fram en tjänst för att göra det lättare att hitta filer på det publika nätverket. Inspirationen till namnet kommer från omgivningarna i Palo Alto, Kalifornien, USA.
På sin första dag hade Altavisa fler än 300 000 besökare. Två år senare hade siffran stigit till över 80 miljoner besökare per dag. Altavista var först en renodlad sökmotor, men lanserade en portal 1999 för att konkurrera med Yahoo. Då ägdes Altavista av Compaq. Portalstrategin fungerade inget vidare och nykomlingen Google började ta marknadsandelar. Altavista fokuserade återigen på att vara en sökmotor och hamnade 2003 i Yahoos ägo.
Yahoo valde att basera Altavistas sökresultat på sin egen söktjänst och meddelade i ett blogginlägg tidigare i år att Altavista läggs ned 8 juli. Domänen skickar besökare vidare till Yahoos söktjänst.