Apple och Amazon överens om varumärket App Store
Konflikten kring varumärket App Store är över mellan Apple och Amazon. Apple låter Amazon använda namnet och säger att kunder vid det här laget vet var de kan köpa sina favoritappar.
Amazon Appstore för Android lanserades i mars 2011 och det fick Apples advokater att reagera. Samma månad lämnade företaget in en stämningsansökan där de hävdade att Amazons Appstore skulle kunna förväxlas med deras registrerade varumärke App Store.
Efter två och ett halvt års fram och tillbaka har företagen nu nått en förlikning i målet, rapporterar Reuters. I januari blev företagen tillsagda att påbörja samtal om en uppgörelse inför rättegången som från början var planerad att börja nästa månad. Apples taleskvinna Kristin Huguet säger i ett uttalande:
"Vi ser inte längre någon anledning att fortsätta med det här målet. Med mer än 900 000 appar och 50 miljarder nedladdningar vet kunder var de kan köpa sina favoritappar."
Amazon säger via taleskvinnan Mary Osako att de är nöjda med att domstolen lägger ned målet och ser fram emot att kunna fokusera på att erbjuda den bästa möjliga appstore-upplevelsen till kunder och utvecklare.