Apple vill hoppa över annonser i ny tv-tjänst
Tänk om det gick att hoppa över annonser på tv. Just det sägs Apple arbeta på till en kommande tv-tjänst. Tanken är att mediabolagen får betalt även om användarna väljer att hoppa över annonserna.
Enligt Apples vd Tim Cook har företaget en storslagen vision för tv även om han var väldigt fåordig om saken när han intervjuades under konferensen All Things D11 i slutet av maj i år. Nu skriver journalisten Jessica Lessin att en del av den visionen är att användare ska kunna hoppa över reklam. Mediabolagen ska få betalt oavsett.
Under mer än ett år ska Apple ha sökt rättigheter från olika tv-bolag till en tjänst som låter användare se på tv både direkt och på begäran via en digitalbox eller tv från Apple. Det har gått långsamt framåt, men nu verkar det hända saker.
I nya diskussioner ska Apple ha berättat om möjligheten att hoppa över reklam och sagt att tv-bolagen ändå kommer att kompenseras för de förlorade intäkterna, allt enligt personer insatta i diskussionerna. Systemet skulle fungera eftersom användarna skulle betala Apple för möjligheten att slippa annonserna. Det går redan att hoppa över reklam om man har en digitalbox med inspelningsmöjligheter, hur Apples tjänst skulle vara annorlunda är oklart.
Enligt Jessica Lessin har Apple ett patent från förra året som beskriver hur tekniken skulle kunna byta till en annan video-ström under reklampausen.
Apples nuvarande tv-lösning, Apple TV, kostar idag 1 029 kronor och erbjuder användare möjligheten att se film och tv från Itunes och internetjänster, med lite olika utbud beroende på land.