Apple visar status för arbetet med hackad utvecklarportal
Apples portal för utvecklare fortsätter att vara otillgänglig en vecka efter intrånget som ledde till att Apple stängde ner den. Företaget har publicerat en plan för arbete med att få igång de olika tjänsterna i portalen samt en statussida för dessa.
I måndags offentliggjorde Apple att deras utvecklarportal blev hackad förra veckan och att det var skälet till att den varit nere sedan dess. Portalen är den webbplats där utvecklare för IOS och OS X sköter om sina konton och appar hos Apple. Det angavs ingen tidsplan för när portalen skulle fungera normal igen utan bara att Apple jobbade dygnet runt med en total översyn av hela utvecklarsystemet och att portalen förväntades vara tillbaka "snart".
Apple har nu publicerat en uppdatering och skapat en speciell statussida som anger vilka delar av deras tjänster för utvecklare som fungerar och vilka som är offline. I skrivande stund är de flesta tjänster fortfarande nere, bara Itunes Connect och buggrapporteringen fungerar, varav åtminstone den sistnämnda aldrig varit nere.
I sitt uppdaterade meddelande på utvecklarportalen skriver Apple bland annat att de ber om ursäkt för de problem som uppstår på grund av att portalen ligger nere och att de jobbar dygnet runt med deras översyn av systemet och servrarna med mera. Apple beskriver också i vilken ordning de planerar att få igång tjänsterna:
We plan to roll out our updated systems, starting with Certificates, Identifiers & Profiles, Apple Developer Forums, Bug Reporter, pre-release developer libraries, and videos first. Next, we will restore software downloads, so that the latest betas of iOS 7, Xcode 5, and OS X Mavericks will once again be available to program members. We’ll then bring the remaining systems online.
Apple understryker också att alla medlemskap för utvecklare som går ut under denna tid då portalen är otillgänglig kommer att förlängas och att alla appar kommer att finnas kvar i App Store. Utvecklarportalen har totalt sett varit nere i en vecka nu.