CES använder Apples Ibeacon för skattjakt runt mässan
Besökare till årets Consumer Electronics Show i Las Vegas kommer kunna tävla om priser i en digital skattjakt baserad på Apples Ibeacon-teknik.
Nästa vecka drar Consumer Electronics Show, CES, igång i Las Vegas, USA. I ett pressmeddelande berättar arrangörerna att besökarna kommer att kunna delta i en digital skattjakt baserad på Apples #Ibeacon-teknik.
Apple introducerade Ibeacon med IOS 7 under WWDC förra året. Tekniken använder Bluetooth Low Energy för att kommunicera med små sändare som kan aktivera händelser i enheter som är i närheten. Exempelvis har Apple och butikskedjan Macys börjat placera ut Ibeacons i sina amerikanska butiker. Besökare till butikerna kan välja att få notiser när de går runt i olika avdelningar. Tanken är att kunna erbjuda besökarna digitala informationsskyltar eller informera om olika erbjudanden relevanta till produkterna i närheten.
#CES har placerat ut Ibeacon-sändare runt om i mässhallarna som ger digitala märken till besökarna med den officiella CES-appen som befinner sig i närheten. De första tre som samlat ihop alla märken kommer att vinna priser. Mässan samarbetar med Radius Networks och Texas Instruments för att implementera skattjakten. Marc Wallace är vd för Radius Networks och säger att det här är en av de coolaste avståndsmedvetna appar som de arbetat med.
"Det är också en av de första konkreta applikationerna som lyfter fram Ibeacon-tekniken. Det är ett jättebra exempel på hur Ibeacon-tekniken inte bara handlar om reklam utan om att ta nya och innovativa lösningar till marknaden. Vi är väldigt glada att få vara en del av det här."
Besökare till CES behöver ladda ned den officiella appen till en IOS- eller Android-enhet för att kunna delta i tävlingen. Appen innehåller sedan mer utförliga instruktioner för att kunna delta i tävlingen.