Apple och Google diskuterar köp inuti appar med EU
EU-kommissionen bjuder in Google och Apple för att diskutera om det behövs tydligare riktlinjer kring köp inuti appar.
Det finns tre sorters appar till mobila enheter. De som kostar, de som är gratis och de som är gratis att ladda ned fast ändå brukar kräva någon form av köp inuti appen. Den här tredje sorten är omdiskuterad då köpen inte sällan kan kosta flera hundra kronor.
När de här första apparna först dök upp drabbades kanske främst barnfamiljer där föräldrarna fick stora belopp dragna från sina kort efter att barnen köpt "smurfbär", "mynt" eller någon annan valuta för att komma vidare i spelen. Konsumentgrupper i exempelvis Danmark, Storbritannien, Italien och Belgien har uttryckt oro över utvecklingen och nu vill EU-kommissionen utreda om det behövs tydligare riktlinjer.
Kommissionen bjuder in deltagare från branschen, makthavare och konsumentskyddsmyndigheter till samtal. Google och Apple har bjudits in bland annat. Den största oron mot den här typen av appar är att de ofta sägs vara "gratis att ladda ned", men att de inte är "gratis att spela" och att köpen ofta dras automatiskt från registrerade betalkort. Kommissionen säger att över hälften av spelen på nätet i EU sägs vara "gratis", trots att flera av dem har dolda kostnader.
Viviane Reding är EU-kommissionär för rättvisa, grundläggande rättigheter och medborgarskap och säger till nyhetsbyrån Reuters att det är fel affärsmodell att vilseleda konsumenterna.
"Att vilseleda konsumenterna är helt klart fel affärsmodell och går dessutom emot andan i EU:s regler om konsumentskydd. EU-kommissionen kommer att förvänta sig mycket konkreta svar från app-industrin till de farhågor som medborgare och nationella konsumentorganisationer fört fram."
Växer exponentiellt
App-industrin i EU har växt exponentiellt över de senaste åren samtidigt som användningen av smarta mobiltelefoner och surfplattor ökat.
EU-marknaden förväntas vara värd 63 miljarder euro inom de kommande fem åren, enligt siffror från kommissionen. Användare i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Nederländerna och Belgien spenderade uppskattningsvis 16,5 miljarder euro på nätspel under 2011.
Många av de här gratisapparna är spel som riktar sig till barn och unga. På de flesta enheter finns det inställningar för att förhindra den här typen av köp så att barn inte ska kunna handla utan att föräldrarna känner till det.
Bland förslagen som ska diskuteras finns krav på tydligare förklaringar till spel om kostnaderna, att incitament till att handla med "köp nu!" eller "uppgradera nu!" ska tas bort och att automatiska köp utan uttryckligt samtycke ska förhindras.