Svenska återförsäljare börjar utföra Iphone-service
Nu finns det fler serviceställen för trasiga Iphone då de svenska Apple-återförsäljarna börjar ta emot enheter med vissa undantag.
Sedan Apple lanserade Iphone i Sverige 2008 har det i första hand varit teleoperatörerna själva som hanterat service och reparation. Auktoriserade verkstäder som utför service av Mac, Ipad och andra Apple-produkter har inte haft möjlighet att ta emot telefonen. Även enheter köpta olåsta direkt från Apple har nekats på grund av Apples egna servicebestämmelser.
Nu ändras dock detta. Flera svenska återförsäljare som är auktoriserade servicepartners till Apple meddelar nu att man tar emot Iphone för service. Både Digital Inn och Macforum, två av Sveriges största återförsäljare, öppnar dörrarna för Iphone-service denna vecka. Erik Forsgren, servicechef på Digital Inn, säger:
– Det känns väldigt bra att äntligen kunna leverera en total lösning för våra kunder när det gäller Apples produkter, och att det äntligen öppnar upp för bättre service till alla Iphone-kunder i Sverige.
Även Martin Barregård, vd för Macforum, ser den nya servicen som något positivt. Han menar att detta är något som som kunderna efterfrågat en längre tid.
– Det är bra för kunden, och för oss självklart. Tidigare saknade vi en viktig byggsten eftersom vi inte kunde ta emot telefonerna, men nu blir vi kompletta.
Snåriga bestämmelser
De flesta Iphones går nu alltså att lämna in hos auktoriserade återförsäljare, men vissa undantag finns. Telefoner som är köpta direkt hos svenska teleoperatörer som har garanti kvar, måste fortfarande lämnas in till respektive operatör för garantiservice. Har garantin gått ut kan den däremot lämnas in hos andra auktoriserade verkstäder för reparation eller utbyte mot betalning.
Både Digital Inn och Macforum kan hantera operatörslåsta telefoner med garanti, om de är köpta via den återförsäljaren, telefoner som är köpta direkt från Apple i butik eller via nätet och även telefoner köpta utomlands. Andra verkstäder, som Lan-Master och Kullander Jansson uppger att de tar emot olåsta telefoner samt de vars garanti har gått ut. Lan-Master har dock sedan tidigare ett särskilt avtal med just Telia och kan ta emot telefoner köpta därifrån. Erik Forsgren, Digital Inn:
- Det är fortfarande en lite snårig djungel, beroende på var telefonen är köpt någonstans. Vissa utländska operatörer kan till exempel ha särskilda regler som hindrar oss från att serva telefoner köpta via dom. Men vi har som mål att hjälpa alla som kommer in med sin Iphone på ett snabbt och bra sätt.
Satsar på snabb hantering
Själva servicehanteringen fungerar som med Ipad, där Apple byter ut hela enheten. Detta täcks antingen av garanti, eller görs mot ett utbytespris. Då det blir en ny enhet som lämnas ut innebär det att informationen på telefonen försvinner. De flesta serviceverkstäder erbjuder dock säkerhetskopiering som en tillvalstjänst. Martin Barregård, Macforum:
– I dagsläget är det hela enheten som byts ut. Apple har anpassat sina utbytespriser så att det idag är ett bra alternativ att byta telefonen genom en auktoriserad kanal. Vi hoppas också på sikt att kunna skruva i telefonen så att vi kan erbjuda exempelvis glas- eller batteribyte.
Priser för utbyte av Iphones utanför garanti kan variera, men riktpriser uppges vara 2 795 kronor för Iphone 5, 5C och 5S samt 1 995 kronor för Iphone 4 och 4S. I normalfallet räknar både Macforum och Digital inn med att en Iphone ska hanteras inom 24 timmar. Målet är att felsöka inskickade telefoner samma dag som de kommer in till verkstaden, och att utbytesenheten ska finnas att hämta nästkommande arbetsdag.