Jony Ive: "Vi är i början på en anmärkningsvärd tid"
Apples hovdesigner Jonathan Ive blir intervjuad av Sunday Times och uttalar sig bland annat om sitt arbete inom Apple och sin filosofi kring design.
#Jonathan Ive behöver knappast någon närmare presentation. Designern bakom Ipod, Iphone, Ipad och de flesta Macar har blivit nästan lika synonymt med Apple som Steve Jobs. Men Ive har också varit känd för att undvika intervjuer och uppmärksamhet. Hans syns aldrig på scen under Apples presentationer, utan dyker normalt istället upp i de förinspelade produktvideorna.
Den intervju på fem sidor som engelska tidningen The Sunday Times nu har publicerat är därmed ganska unik. Jony Ive, nyligen fyllda 47, bjuder på ett ovanligt öppenhjärtligt samtal om både designprocessen hos Apple och Ives egen bakgrund och uppväxt.
Ive berättar hur han började bygga saker redan i tidiga år, "så snart han kunde hålla i en skruvmejsel". Han brukade plocka isär teknisk utrustning som radioapparater och väckarklockor, för att sedan sätt ihop dom igen.
Fokus på enkelhet
Hans designfilosofi fokuserar på det enkla. En produkt ska gå att använda intuitivt. Den första Ipoden var en liten vit låda med ett enda styrhjul. Iphone var till största delen en inramad pekskärm. En femåring kan plocka upp en Ipad och använda den utan problem.
Innan Jony Ive kom till Apple har han designat allt från tandborstar till mikrovågsugnar och toaletter. Han fann det dock svårt att arbeta för företag som inte delade hans designvärderingar, men fann sig lockad av Apple som han började arbeta för som konsult. Bland tidiga produkter märks den bärbara datorn Powerbook från 1991.
När Steve Jobs återvände till Apple 1996 förändrades allt. Jobs upptäckte tidigt Ives talang, och de båda gjorde gemensam sak för att forma Apple till vad det är idag. Ett företag med ett nästan maniskt fokus på designen av sina produkter, där minsta detalj är viktig både på utsidan och insidan.
Kritiska designteam
Intervjun bjuder också på en insikt i hur Ive jobbar med produktdesign idag. Sedan en tid tillbaka är han Apples designchef med ansvar både för utseendet på hårdvara och mjukvara. Ive har sin egen domän i en fristående byggnad på Apples campus, med tonade rutor där endast ett fåtal personer har tillträde. Innanför de låsta dörrarna utvecklas och testas prototyper för allt som Apple planerar, många av dem blir aldrig färdiga produkter.
Ive leder en egen grupp designers, av vilka de flesta arbetat tillsammans mellan 15 och 20 år. Jony Ive säger:
"Vi kan vara väldigt kritiska mot varandras arbete, men våra personliga egon har sedan länge bleknat bort. [..] Alla jag arbetar med delar samma kärlek och respekt för att skapa."
Konkurrenter stjäl mer än design
Jonathan Ive berättar också om frustrationen av att företag som Samsung inspireras, eller stjäl, Apples design i så stor utsträckning. Han kallar det stöld, och menar att handlar om mer än bara designen. Det är "tusen och åter tusen timmars hårt arbete".
På frågan om huruvida Apples bästa tid har passerat svarar Ive att han inte tror det. Sedan Steve Jobs dog för tre år sedan har hård kritik riktats mot företaget för att de inte släppt några nya banbrytande produkter i klass med Ipad, och att aktievärdet sjunkit. Jony Ive säger att han förmodligen skulle sluta på Apple om företaget tappade förmågan att vara innovativa, men att han inte känner att så är fallet. Den tekniska utvecklingen fortskrider och kommer göra helt nya saker möjliga i framtiden. "Vi är i början på en anmärkningsvärd tid, med nya anmärkningsvärda produkter", säger Ive.
Konsumenter bryr sig om annat än priset
Intervjun består också av några kortare frågor, där Ive bland annat avslöjar att han är dålig på matte, och att han aldrig kallas Sir Jonathan sedan han blivit adlad. Han berättar också varför så många produkter han designar är vita. Enligt Ive är vit färg något både neutralt men med en tydlig renhet och tyngd. Det är också oerhört utmanande att tillverka produkter i vitt.
På frågan om vilken skapelse Jony Ive själv är mest stolt över svarar han att det är en idé han är mest nöjd med, snarare än en specifik produkt. Han säger att han och hans kollegor har visat att konsumenter inte är så besatta av att bara köpa det billigaste som de ibland framställs. Ive säger:
"Vi är omgivna av anonyma, dåligt designade produkter. Det är frestande att tro att det beror på att människor som använder produkterna inte bryr sig, precis som de människor som tillverkat dem inte gör det. Men vi har visat att användarna visst bryr sig. Det handlar inte bara om estetik - de bryr sig om väl genomtänkta och välbyggda produkter. Vi skapar och säljer ett väldigt väldigt stort antal av (förhoppningsvis) vackra, välbyggda produkter. Vår framgång är en seger för renhet, integritet, och för att bry sig."