Samsungs egna appar är inte populära
En undersökning från ett amerikanskt analytikerbolag visar att användare av Samsungs Galaxy-telefoner använder Samsungs egna appar mycket sparsamt.
Strategy Analytics har undersökt hur amerikanska Samsung Galaxy-användare använder sina telefoner och vilka appar som används. Studien gäller månaden mars 2014 och över 250 användare av Galaxy S3 och S4 har undersökts.
Undersökningen visar att Samsungs egna inbyggda appar används mycket sparsamt av användare, till förmån för alternativ från exempelvis Google.
Samsung meddelade nyligen att deras chattklient Chaton har 100 miljoner registrerade användare. Enligt Strategy Analytics studie har denna app endast varit igång i genomsnitt sex sekunder under månaden i de undersökta enheterna. Totalt spenderade användarna i snitt inte mer än sju minuter i Samsungs appar.
Mer populära var tre av Googles appar på samma enheter. Google Play Store, Google Search och Youtube tog tillsammans 149 minuter från användarna.
Mest kritiskt är kanske hur stor skillnad det är mellan alternativen för att upptäcka och ladda hem nya appar. Google Play användes i snitt 64 minuter, medan Samsungs egna alternativ Samsung App för appar och Samsung Hub för film och annan media bara användes 0,6 minuter i snitt. Det betyder att apparna knappt ens har öppnats.
Vad gäller internetanvändning visar undersökningen att Galaxy-användare konsumerar 14 procent mer video och förbrukar 24 procent mer data än genomsnittet för smarta mobiltelefoner. Enligt rapporten går alltså större delen av denna trafik genom andra kanaler än de Samsung själva erbjuder.