Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angela Ahrendts har stora planer för Apples butiker

Apples nya försäljningschef Angela Ahrendts tillträdde för tre veckor sedan, och har redan börjat lägga ut sin strategi för att omforma det framgångsrika butikskonceptet.

Efter tre veckor som ansvarig för Apples butiker är Angela Ahrendts redo att lansera sin strategi för att förnya och förbättra butikskonceptet. Mark Gurman på 9to5mac har vanligtvis välinformerade källor, och enligt honom förbereder Ahrendts stora förändringar i butikerna, liksom i den övergripande strategin.

Efter att Ron Johnson, som ansvarat för Apples butiker sedan lanseringen, slutade 2011 utsåg Tim Cook John Browett för att ta över jobbet. Beslutet skulle visa sig vara ett misstag, och Browett utsattes för hård kritik både inom och utanför Apple. Browett skar ner på antalet anställda i butikerna och ansågs inte passa in i företagets kultur. Cook sparkade Browett efter sex månader.

När Angela Ahrendts tillkännagavs som ny chef över butikerna i oktober förra året ansågs hon vara ett lovande val. Tim Cook själv beskrev henne som en "extraordinär ledare" som delade Apples värdegrund och fokus på innovationer, samt förstod vikten av kundernas upplevelse. När Ahrendts denna månad tillträdde sin tjänst var det med höga krav på att omforma Apples butikskoncept inför framtiden. En framtid som representerar ett nytt Apple under Tim Cooks istället för Steve Jobs, med nya utlovade produktkategorier där kroppsburna enheter tros bli en viktig ingrediens.

Enligt Gurman har Ahrendts redan tagits väl emot av butiksansvariga och anställda, och sägs ha regelbunden kommunikation med personalen i butiker världen över. Hon beskrivs som "varm och genuin", "ärlig" och "passionerad" av de som träffat henne, en en skarp kontrast till John Browett som sades vara kall och distansierad under besök i butiker.

Satsning på Kina

Enligt Apple-anställda med insikt i Ahrendts planer kommer butikssatsningen att utgå från tre fundamentala strategier. Den första är att ett större fokus på expansion i Kina, som blivit en av Apples viktigaste marknader. I den senaste kvartalsrapporten avslöjades bland annat att Iphone-försäljningen i Kina ökat med 28 procent, och att Storkina (Kina, Taiwan och Hongkong) står för 20 procent av Apples intäkter.

Angela Ahrendts kommer att ge Denny Tuza, som är ansvarig för de kinesiska butikerna, ett större ansvar. Ahrendts sägs också anse att de kinesiska konsumenternas smak är viktig även på den globala marknaden. Apple kommer därför att satsa på att utforma sina butiker så att de blir attraktiva för kinesiska kunder, och detta kommer även att påverka butiker i andra länder.

Apple har för närvarande tio butiker i Kina, och planerar att ha trettio stycken i landet till 2016.

Mobila betalningar

Angela Ahrendts uppges också vara mycket intresserad av att utveckla möjligheten att shoppa och betala med sin smarta mobiltelefon. Apple har länge ryktats arbeta på ett system för mobila betalningar, och 99mac har nyligen rapporterat uppgifter om att nästa Iphone kan utrustas med NFC.

Ahrendts tros också planera en ökad användning av Ibeacon för att hjälpa kunder att hitta produkter i butiken eller ta del av rabatter och erbjudanden.

Till skillnad från de tidigare cheferna ansvarar Ahrendts både för Apples fysiska butiker och deras nätbutik. Ahrendts sägs ha planer på att knyta samman de båda miljöerna i högre grad än hitills. Tidigare i år utsågs Bob Kupbens som ansvarig för Apples nätbutik, och han förväntas fortsätta arbeta nära Angela Ahrendts. Kupbens värvades från Delta Air Lines, där han kraftigt förbättrade flygbolagets kundservice så han betraktas enligt Gurman som ett bra komplement till Ahrendts kunskaper om fysiska butiker.

Förändra helhetsupplevelsen i Apples butiker

Angela Ahrendts tredje fokus är att i grunden förändra kundernas upplevelse av att gå in i Apples butiker. Allt från hur en produkt hittas till hur den betalas till hur kommunikationen med anställda går till sägs stå inför förändringar. Här spelar otvivelaktigt Ahrendts tidigare erfarenheter in. Burberry anses som ledande i att kombinera sociala medier i shoppingupplevelsen, och företaget har exempelvis tio miljoner följare på Facebook. Under sin tid som vd för Burberry uttalade sig Ahrendts på sajten Salesforce:

Vår vision är att kunden ska ha total tillgång till Burberry, på vilken enhet som helst, var som helst. De ska få exakt samma känsla för märket och för kulturen.

Den visionen av att knyta samman kunderna med företaget och dess anställda kommer säkerligen även att följa med Ahrendts under hennes arbete på Apple, även om hennes mål inte är att förvandla Apple till Burberry. Däremot förväntas hon förbereda Apples butikskoncept för framtiden, som tros innefatta både kroppsburna enheter så som en möjlig Iwatch och överlag ett större fokus på mode.

Skriven av Jakob Nilsson

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.