Google går om Apple som det mest värdefulla varumärket
Efter att ha legat i topp tre år i rad ramlar Apple ned till andraplatsen i årets upplaga av marknadsundersökningen Brandz som listar de hundra mest värdefulla varumärkena i världen.
Den årliga marknadsundersökningen Brandz utförs av Millward Brown Optimor och uppskattar värdet hos världens hundra största varumärken. Apple har toppat listat tre år i rad, men nu intar Google förstaplatsen och värderas till 159 miljarder dollar.
Apple kommer på andraplatsen och värderas till 148 miljarder dollar. Det är en värdeminskning med omkring 37 miljarder dollar jämfört med förra årets undersökning. Apple följs av IBM och Microsoft. I undersökningen skrivs:
"Föga förvånande är det teknikvarumärken som dominerar toppositionerna och det finns en ny nummer ett. Google har knuffat ner Apple från toppen efter tre år i rad som listans ledare. Apple går bra, men omdefinierar de fortfarande teknik för konsumenterna?"
Placering 2014 | Varumärke | Placering 2013 |
---|---|---|
1 | 2 | |
2 | Apple | 1 |
3 | IBM | 3 |
4 | Microsoft | 7 |
5 | McDonalds | 4 |
6 | Coca-Cola | 5 |
7 | Visa | 9 |
8 | AT&T | 6 |
9 | Marlboro | 8 |
10 | Amazon | 14 |
Facebook har klättrat tio placeringar på listan och ligger på plats 21. Apples ärkekonkurrent Samsung återfinns på plats 29 och värderas till 26 miljarder dollar.
Twitter och Linkedin gör debut på topp 100-listan och hamnar på plats 71 respektive 78.