Apples miljöchef: "Vi vill inte sälja färre produkter"
Lisa Jackson gick från att leda den amerikanska Naturvårdsverket till att bli Apples chef över miljöfrågor. I en intervju med Fortune berättar hon om förnyelsebar energi, minskade utsläpp och förändrade livsmönster.
För nästan ett år sedan tillträdde Lisa Jackson som Apples miljöchef, från att tidigare ha varit chef över EPA, den amerikanska Naturvårdsverket. Jackson ställde nyligen upp i en videointervju med Fortune under affärstidningens miljökonferens Brainstorm Green, där hon pratade om Apples miljöarbete och innovation inom grön teknik.
Inledningsvis blev Jackson ombedd att "skryta lite" om Apples miljöarbete, vilket hon svarade på med att säga att det precis som annat på företaget handlar om innovation, att ta fram lösningar som inte funnits tidigare. En sak hon lyfte fram var att Apple numera driver sina stora datacenter till hundra procent med förnyelsebar energi.
Ser man på alla Apples byggnader är siffran 94 procent, något som framförallt beror på Apples butiker som ofta ligger i gallerior eller inne i städer där det kan vara svårt att leda in el från förnyelsebara källor. Målet är dock att nå hundra procent även där.
Viktigt att rapportera korrekt
Lisa Jackson talade också om Apples arbete med att ta ansvar för sina koldioxidutsläpp inte bara för slutprodukten de säljer utan längs hela kedjan – från framställningen av grundämnen till leverantörerna, till montering, distribution och försäljning. Hon underströk också vikten av att rapportera öppet om företags miljöpåverkan och inte försköna siffrorna. Jackson sade:
"Apple använder till exempel mycket aluminium, och vi tycker mycket om det. Det är dessutom återvinningsbart, men skapar utsläpp vid tillverkning och under leveranser. När vi granskade situationen upptäckte vi att industristandarden för att mäta utsläppsnivåerna var räknat i underkant, så vi började räkna det mer korrekt. Hade vi använt det gamla sättet att räkna hade vi kunnat rapportera minskade utsläpp, men nu rapporterade vi en ökning. Det är viktigare att rapportera korrekt för att kunna göra en förbättring."
Jackson tog också upp Mac som ett exempel på en del av verksamheten där Apple minskat utsläppen av koldioxid. De senaste åtta åren har utsläppen minskat med 27 procent.
Frågor från bergsbestigare
Jackson tog också emot några frågor från publiken. En av dem kom från äventyraren Rick Ridgeway, en av de första amerikanerna att bestiga berget K2. Han arbetar numera med miljöfrågor på klädföretaget Patagonia, och frågade hur Apple kunde vara stolta över att minska klimatavtrycket för varje individuell produkt, när företagets totalta miljöpåverkan ändå blir större för varje år. Ridgeway sade:
"Jag vill inte ställa dig mot väggen. Patagonia har exakt samma problem. På vårt företag kallar vi det för "elefanten i rummet."
Jackson svarade först skämtsamt med att hon som intervjuoffer redan var ställd mot väggen, men gav sedan svaret:
"Om vi hållbarhetsexperter måste se den enda lösningen som att vi "tillverkar och säljer färre saker" så lider vi av dålig fantasi, och brist på innovation. Något som ditt företag [Patagonia] – och absolut Apple tycker jag – handlar om är att försöka förstå hur tekniska och andra innovationer kan hjälpa oss att minska koldioxidutsläpp. Vi kämpar inte för att färre människor ska ha tillgång till våra produkter, det är inte det svaret vi vill ha. Vi vill förstå hela pusslet."
Jackson sade sedan att Apple jobbar med alternativa lösningar på utsläppsproblemet, till exempel genom sitt återvinningsprogram, som idag samlar in "över 80 procent" av den totala vikten på produkter som slängdes för sju år sedan. Hon underströk också att storleken på Apples produkter har minskat successivt, vilket antyder att återvinningsarbetet går åt rätt håll.
Slutligen utvecklade Jackson vad hon menar med att se hela pusslet. Enligt henne kan teknik bidra till minskad miljöpåverkan, dels direkt genom förbättrad tillverkning och miljövänligare material, men också genom en förändrad kultur. Hon lyfte fram den stora ekonomin som uppstått kring appar och mjukvara, och sade att ändrade livsmönster kan vara en lösning.
Många yngre konsumenter – yngre än jag själv – känner inte nödvändigtvis att de behöver lika många produkter längre, som till exempel en bil. För de känner sig redan anslutna.