Nest Protect på väg tillbaka
Rökdetektorn Protect kan återkomma till butikshyllorna inom några veckor. Tony Fadell avvisar också rykten om att Googles uppköp kommer att leda till annonsering på Nests produkter.
Nest, grundat av bland annat den tidigare Apple-chefen Tony Fadell, gjorde sig kända genom sin designade och smarta termostat. I höstas lanserade man också rökdetektorn Protect som bland annat såldes i Apples butiker.
I april slutade den dock att säljas på grund av en säkerhetsbrist. Protect har en funktion där larmet kan tystas genom en handrörelse under den takfästa rökdetektorn. Under tester visade det sig att Protect skulle kunna bli avstängd ofrivilligt genom en rörelse, något som skulle innebära fara i händelse av en riktigt brand.
Det numera Google-ägda företaget meddelar nu genom sin talesperson Kate Brinks att Nest Protect kommer att börja säljas igen inom några veckor. Enligt Wall Street Journal uppgav Brinks inte någon mer exakt tidsram, och gav heller ingen information om huruvida funktionen att tysta larmet med en handrörelse kommer att finnas kvar, eller om den blivit helt borttagen.
Dessa besked kommer strax efter att den amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket, CPSC, i onsdags gått ut och återkallat rökdetektorn, med en uppmaning till köpare att stänga av den berörda funktionen, eller lämna tillbaka den fysiska enheten. Cirka 440 000 enheter berörs av det så kallade återkallandet. Myndigheten noterar dock att inga olyckor eller skador på varken människor eller ägodelar rapporterats.
Redan i april, innan CPSC:s beslut, uppmanade Nest alla kunder att stänga av den berörda funktionen, och sa att uppkopplade enheter skulle få en uppdatering som också avaktiverade den. Alla kunder erbjöds också att återlämna sin Protect och få pengarna tillbaka.
Inga annonser i Nests produkter
Samtidigt som farhågorna om säkerheten i Nests produtker skapar PR-problem har det också återigen uppstått en oro över vad Googles köp av #Nest kommer att ha för inverkan på företagets produkter.
När Google köpte Nest för cirka 20 miljarder kronor i januari uppgav de att Nest skulle fortsätta att drivas självständigt, och att det inte fanns några planer på att slå ihop eller dela användardata mellan bolagen. Som Apple Insider rapporterat har dock Google nyligen i en ansökan till den amerikanska myndigheten SEC öppnat upp för möjligheten att införa annonser på bildskärmar i produkter som kylskåp, kroppsburna enheter och bilars instrumentpaneler.
I ett e-post-meddelande till Recode klargör nu Tony Fadell att Nest inte kommer att omfattas av Googles planer på en bredare annonsering. Enligt Fadell fortsätter Nest att drivas separat från Google, med en egen ledning, eget varumärke och företagskultur. Till skillnad från Google som framförallt tjänar sina pengar på annonser är Nests inkomster produktbaserade. Fadell skriver:
Vi har ingenting emot annonser – Nest själva gör ju mycket marknadsföring. Men vi tycker inte att annonser passar in i Nests användarupplevelse.