Ipad-reklam fokuserar på musik och resande
Apple fortsätter att göra reklam för Ipad i två nya delar av kampanjen "Vad blir din rad?". Den här gången handlar det om klassisk musik och resereportage.
Apple har lanserat två nya delar i deras reklamkampanj för Ipad kallad "Vad blir din rad?" (Eng: What will your verse be?"). Kampanjen består av en serie reportage som beskriver hur olika intressanta personligheter använder Ipad på häftiga sätt. I de två senaste delarna figurerar kompositören Esa-Pekka Salonen samt reseskribenten Chérie King.
Den finske dirigenten och kompositören Esa-Pekka Salonen berättar hur Ipad Air blivit ett ovärderligt redskap för honom i arbetet att komponera för orkester. Salonen säger att han alltid bär sin Ipad med sig för att snabbt kunna skriva ner ackord, rytmer och melodier när de kommer till honom.
Salonen har också varit med och utvecklat en egen app för att få människor att upptäcka klassisk musik. Syftet med appen Orchestra är att "avmystifiera" den klassiska musiken, och tillåta användaren att dyka ner i orkesterns olika delar och lära sig om hur sektionerna samverkar. Salonen säger:
"Fördomar är den klassiska musikens största problem. Det finns en uppfattning att det är för gamla människor. Du måste vara på ett speciellt sätt, klä dig på ett särskilt sätt, du måste vara hopplöst tråkig. Och inget av detta är sant."
Uppmuntrar döva människor att resa
Reseskribenten Chérie King är döv, men reser jorden runt och bloggar om sina upplevelser. Hon har hitills besökt 31 länder på fem olika kontinenter, och Ipad har blivit ett ovärderligt resesällskap berättar hon.
Att resa som hörselskadad är en stor utmaning. King berättar att det har hänt att hon missat flygavgångar eftersom hon inte hört utropet om att en gate har ändrats. Ipad har underlättat sådana saker för henne, då hon nu alltid kan följa ändringar via en app. King använder en samling av appar som reseguider, språköversättningar och kartor.
King hoppas att hennes blogg kan inspirera andra döva människor att våga ge sig ut i världen och upptäcka. Hon säger:
"Jag har mött massor av döva människor, och de säger alla hur modig jag är som reser. Men nu när de har läst det jag skriver så inser de att de också kan göra det."
- Namn
- The Orchestra
- Plattform
- IOS
- Utvecklare
- Touch Press LLP
- Version
- 1.3.0
- Pris
- 75,00 kronor
- Krav
- Kräver IOS 6.0 eller senare. Kompatibel med Ipad.
- Språk
- Engelska med flera, ej svenska