Bono: "Apple är för tysta om Product Red"
U2-sångaren Bono är i Cannes för att ta emot ett pris för sitt arbete med välgörenhetsorganisationen Product Red. Med sig har han Jony Ive som fick en känga för att företaget är för blygsamma kring sitt välgörenhetsarbete.
Just nu pågår Cannes Lions, där världens bästa reklammakare samlas för bland annat prisutdelning. Bland pristagarna märks Bono, sångare i U2, som prisas för sitt arbete med #Product Red, en välgörenhetsorganisation där delar av vinsten går till Globala fonden som arbetar mot hiv och aids.
Bono får priset Cannes Lionheart Award för det
"banbrytande arbetet med Product Red, en kreativ fusion mellan varumärke, aktivism och filantropi."
Också på plats för att prata om framgångarna med Product Red var Apples designchef Jony Ive.
I april twittrade Product Red att Apple samlat in över 458 miljoner kronor genom att sälja sina särskilda röda produkter. Bono meddelade att summan nu stigit ytterligare, men gav Apple och Ive en känga för att de inte skryter mer om sitt välgörenhetsarbete, skriver Adweek.
Bono drog upp en Ipad med ett rött Smart Cover och tog bort enheten för att visa att att det bara är på insidan som det finns någon hänvisning till välgörenhetsorganisationen.
"En av anledningarna till att det är ett sådant erkännande att ha Jony Ive på scenen, är att Apple är så jävla irriterande tysta om det faktum att de samlat in 75 miljoner dollar. Ingen vet! Var är Product Red-varumärket [på Apples Smart Cover för Ipad]? Ingen kan se det. Detta är blygsamhet som löpt amok. Detta är Apples sätt. De är som en religiös sekt."
Apple har arbetat tillsammans med Product Red sedan 2006 då de sålde en röd Ipod Nano. Nu erbjuder de ett halvt dussin röda produkter vars intäkter de delar med sig av till organisationen. Ive svarade Bono:
"Vi började 2006 med en produkt, en Nano, och nu har vi över ett halvt dussin. Det är verkligen, verkligen speciellt för oss."
Förra året var Ive med i en välgörenhetsauktion för Product Red där han auktionerade ut bland annat en specialdesignad röd Mac Pro som drog in 6,4 miljoner kronor.