Coop testar Ibeacon i Stockholm
Matkedjan Coop kommer under en period i sommar att testa Ibeacon för att skicka ut erbjudanden till sina kunder i en butik i centrala Stockholm.
Allt fler intresserar sig för Apples teknik kring #Ibeacon, små sändare som kan skicka information till IOS-prylar via Bluetooth Low Energy. Butiker använder exempelvis tekniken för att skicka ut information eller erbjudanden till kunder via en egen app. 99mac har tidigare skrivit om bland annat en temapark i Holland som implementerat tekniken.
Nu meddelar matkedjan Coop att man kommer att testa #Ibeacon i sin butik på Centralen i Stockholm under två veckor i augusti. Caroline Palmqvist, projektledare digitala kanaler, Coop, säger att Ibeacon är en intressant kanal som gör det möjligt att öka kundnöjdheten och ge riktad kommunikation vid rätt tillfälle.
– Tänk dig att du kommer med pendeln till Centralstationen, du missade frukosten, men en bit inann du passerar Coop Centralen så plingar det till i din mobil och du får ett schyst erbjudande på ett frukostpaket.
Men inte alla som passerar butiken kommer att få erbjudanden, det krävs att man laddar ned Coop-appen och aktiverar funktionen.