Ron Johnson: "Bara 1 av 100 kunder i Apple Store handlar"
Apples tidigare butikschef Ron Johnson berättar i en intervju på Stanford att Apples butiker inte är gjorda för att sälja saker, de är platser att vara på.
Under nästan 12 år arbetade Ron Johnson som chef över Apples butiker. Det var under hans ledning som företaget byggde upp sin butikskedja som idag består av över 400 butiker i 16 länder. Under en intervju på universitetet Stanford i USA berättar Apples tidigare butikschef att den fysiska detaljhandeln – i takt med att internethandeln ökar – handlar mer om att erbjuda en upplevelse, och är inte längre bara en rå försäljningskanal.
Apples butiker står i stark kontrast till många andra. Flera butiker satsar på välfyllda hyllor och smala gångar som leder kunderna varvet runt till kassorna. Apples butiker är istället stora och luftiga med ett fåtal produkter.
"Apple Store är en plats att vara på. Bara 1 av 100 besökare köper något."
Johnson jämför med andra typer av butiker och säger att 75 procent av kunderna i en matbutik köper något, i klädbutiker är siffran mellan 25–30 procent.
"Bara en handlar något – ändå är Apple Store den mest trafikerade butiken i hela gallerian."
De övriga 99 besökarna njuter istället av att koppla sig själva till varumärket och enligt Johnson kommer fler butiker att behöva skapa intimitet med kunderna genom de fysiska butikerna.
Trots att så få handlar drar Apple ändå in stora summor pengar i sina butiker och toppar ofta listor över vilka som drar in mest intäkter per kvadratfot butiksyta.