Spotify om konkurrensen från Apple
Spotifys vd och grundare Daniel Ek intervjuas av Fortune, och uttalar sig bland annat om strömmande musik, Spotifys framtid och Apples köp av Beats.
Spotifys grundare Daniel Ek framträdde förra veckan som gäst på Fortunes konferens Brainstorm Tech, där han intervjuades bland annat om marknaden för strömmande musik, konkurrensen från Apple efter deras köp av Beats och Spotifys relationer med skivbolagen.
Ek tillfrågades om hur han såg på Apples köp av Beats, som både tillverkar hörlurar och erbjuder sin egen strömmande musiktjänst. Just den tjänsten har lyfts fram som en möjlig huvudorsak till Apples köp, i takt med att efterfrågan på strömmande musik ökar på bekostnad av traditionell nedladdning. Daniel Ek tror dock inte att köpet handlade om den strömmande tjänsten. Enligt honom var Beats musiktjänst så nystartad att den inte ännu hade särskilt många användare. Ek säger:
"Jag är själv teknolog, så jag kan berätta att det inte är själva algoritmerna som är den magiska såsen. Det är datan, den underliggande datan, och Beats hade precis startat så de hade inte många användare. Det fanns inte en stor användarbas och en samling algoritmer eller data för dem [Apple] att köpa, och Apple själva har 800 miljoner användare så det är säkerligen inte det de var ute efter."
Ek tror istället att köpet av Beats handlade om märket, och att knyta profilerna Jimmy Iovine och Dr. Dre till sig. Ek säger:
"Min uppfattning är att även om de visserligen gillar den strömmande biten så var det inte huvudorsaken. Jag tror att det snarare handlade om Jimmy och Dre, och att Apple vill associera sig själva mer med ett livsstils-företag."
Daniel Ek fortsatte med att peka på Apples övriga rekryteringar den senaste tiden som bestått av personer från modebranschen, så som Angela Ahrendts och Patrick Pruniaux, tidigare från Burberry respektive Tag Heuer. Enligt Ek passade köpet av Beats väl samman med den ambitionen.
"Jag kan inte tänka mig ett elektronikföretag riktat mot konsumenter som är mer associerat med livvstil och mode än Beats, säger han.
Strömmande musik är framtiden
Daniel Ek tillfrågades också om hur det går för Spotify och hur relationerna med de stora skivbolagen ser ut. Ek säger att industrin idag är fast övertygad om att det är strömmande musik som gäller:
"Spotifys tidiga dagar var ganska tuffa vad gäller kontakten med skivbolagen. Vår idé var att de skulle låta folk lyssna gratis på musik, och att de så småningom skulle börja betala för det. På den tiden sålde Itunes kopieringsskyddade låtar och det var i princip det enda alternativ som existerade. [..] Skivbolagen var skeptiska i början, men i takt med att Spotify har utvecklats tror jag att de i dag är helt säkra på att detta är framtiden."
Daniel Ek avslöjade också att deras mål är att göra ett kulturellt avtryck, och att få ännu fler lyssnare att upptäcka deras tjänst. Enligt Ek lyssnar över en miljard människor på musik digitalt, som ännu inte provat Spotify. Ek avslöjade också att den marknad som Spotify växer snabbast på just nu är latinamerika, där man bland annat haft en fantastisk månad i Brasilien när fotbolls-VM pågick.
Intervjun med Spotifys vd Daniel Ek kan höras i sin helthet i videoklippet ovan.