Angela Ahrendts svarar på frågor från butikspersonal
Angela Ahrendts fortsätter att i sin nya roll som chef över Apples butiker besöka och träffa sina anställda. Nu senast hälsade Ahrendts på i New York.
Sedan Angela Ahrendts tillträdde sin tjänst som försäljningschef på Apple i maj har hon tagit för vana att besöka Apples butiker för att träffa och prata med personalen där. Förra veckan besöka hon olika butiker i New York-området, och deltog också där i en frågestånd med utvalda butikschefer. Fyra av frågorna sammanställdes i efterhand, och skickades ut till samtlig butiksanställd Apple-personal.
Mark Gurman på 9to5mac har från en källa fått tag på dokumentet, och har publicerat det vilket ger inblick både i Angela Ahrendts som person och hennes erfarenheter från den första tiden hos Apple.
Vill förena webb och fysiska butiker
En fråga är hur Apples butikspersonal kan bli bättre ambassadörer för företaget, på vilket Ahrendts svarar att alla anställda är ambassadörer, och att det är ytterst viktigt att ha ett gemensamt budskap. Hon uppmanar de anställda att vara involverade och hålla sig bekanta med vad som händer både i och utanför butikerna. Hon tipsar om att besöka Apples webbsida varje dag, se på de reklamfilmer som görs samt titta på händelser som WWDC och kvartalsrapporter. Ahrendts säger:
"Butiksanställda utgör mer än hälften av Apples personal. I takt med att ni skapar relationer med våra kunder, skapar ni också lojalitet mot företaget."
En annan fråga är vad de fysiska butikerna och Apples webb-butik kan lära av varandra, och hur de hänger samman. Ahrendts svar är att de båda redan hänger ihop och lär av varandra. Bilder och annat material blir i allt högre grad lika mellan online-butiken och de fysiska. Enligt Ahrendts börjar en kunds kontakt med Apple på nätet i 80 procent av fallen, och det är viktigt att följa med i den utvecklingen.
Det två sista frågorna rör Angela Ahrendts själv, dels hur den första tiden hos Apple har gått och dels vem Angela Ahrendts är som person. Hon svarar att en sak som slagit henne med Apple är vilken fantastisk balans det finns mellan det kreativa och det kommersiella. Hon var från början tveksam till om hon skulle passa in i ett sådant teknikfokuserat företag, men har märkt att Apple värdesätter ledarskap, marknadsföring och kundrelationer lika mycket som hon själv gör. På sista frågan svarar Angela Ahrendts att det mesta om henne redan är känt, men att hon och hennes man firar porslinsbröllop nästa månad efter att varit gifta i tjugo år. De har tre barn, två hundar och två katter.