Apple Pay kan bli kassako för Apple
Apples nya mobila betalsystem har beskrivits som ett smidigare och säkrare sätt att genomföra betalningar, men det kan också visa sig vara en riktigt bra affär för Apple.
Under evenemanget den 9 september presenterade Tim Cook "en helt ny typ av tjänst", vilket visade sig vara det mobila betalsystemet Apple Pay. 99mac har tidigare rapporterat uppgifter om att Apple förhandlat med kortföretag och USA:s fem största banker om förmånliga transaktionsavgifter vid betalning med det nya systemet.
Det ser nu ut som att avtalen är ännu mer förmånligt än vad som tidigare varit känt. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg har Apple slutit separata avtal med bankerna som innebär att Cupertino-företaget kommer att få en avgift varje gång en av deras enheter används för att genomföra ett köp. Det skulle innebära att Apple får en del av de intäkter som de amerikanska bankerna idag samlar in genom mobila transaktioner – en summa som uppges ligga på 40 miljarder dollar årligen, motsvarande 284 miljarder kronor.
Växande marknad
Enligt uppgift är bankerna positiva framförallt för att den breda användarbasen hos Apples produkter tros driva den redan växande marknaden för mobila betalningar. Fördelen för konsumenter beräknas vara smidig hantering och säkerhet vilket tros leda till högre omsättning och konsumtion.
Rapporten hänvisar till källor insatta i avtalen, och nämner inte storleken på Apples del av transaktionsavgiften. Det är möjligt att avgiften är en procentuell sats av köpesumman snarare än en fast avgift.
Det nya systemet ser alltså ut att bli en förmånlig affär både för bankerna, konsumenterna och Apple. Utmaningen bedöms nu bli att få #Apple Pay att slå igenom på bred front hos handlarna. Om rapporten stämmer att Apple förhandlat sig till att låta transaktionen räknas enligt samma tariff som vid betalning med fysiskt kort kan metoden med Apple Pay mycket väl komma att bli den föredragna. Detta då betalning med Touch ID sker snabbare och smidigare än normal kortbetalning med PIN-kod.
Om systemet också driver fram en ökad köpvilja bör de 220 000 handelsplatser som vid lanseringen i oktober kommer att acceptera Apple Pay snart bli ännu fler.
Stripe med på noterna
Även handel på nätet nämns i Apples presentation av Apple Pay. Redan från början finns stöd i en del appar från företag som Starbucks, Groupon, Target och Uber. På sin webbplats uppger även Stripe att de kommer att ha stöd för Apple Pay genom att deras kunder kan bygga in stöd direkt i sina appar. Stripes konkurrenter Paypal har dock inte inbjudits att vara med i samarbetet, enligt Readwrite. Paypal har utvecklat ett eget system för att utföra betalningar, och uppges ha varit intresserade av ett samarbete.
I dagsläget går det dock att betala med Paypal i Apples Itunes-butik, som Apples nya betalsystem kommer att utgå ifrån. Det är inte känt om kunder därmed kommer att kunna utföra Apple Pay-transaktioner från sitt Paypal-konto eller om de kommer att behöva ange ett betal- eller kreditkort för att nyttja Apple Pay.