Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmtest: Ipad Air 2 och Ipad Mini 3

99mac har låtit sin bildskärmvirtuos Thomas Ytterberg fingranska Retinaskärmarna på nya Ipad Air 2 och Ipad Mini 3. Här är hans detaljrika slutsatser.

Efter förra årets paddsläpp där Ipad Air och Ipad Mini med Retinaskärm lanserades gick vi igenom skillnaderna vad gäller bildskärmarna i detalj. Den här gången kan vi konstatera egentligen samma sak, att Ipad Mini 3 är strypt jämfört med Ipad Air 2 ifråga om färgåtergivning.

Ipad Mini 3 har inte alls samma räckvidd i mättade, djupa toner av rött och blått och som en naturlig följd av detta också en blekare magenta. Blått återges väldigt ljusstarkt vilket ger en pastellaktig karaktär. Den här skillnaden syns tydligt på appsymbolerna där Photobooth och Itunes är blekrött respektiv blekrosa jämfört med Ipad Air 2.

Bristen på räckvidd hos rött och blått bör klassificeras som ett färgfel eftersom du inte längre kan återge de mättade färgerna hos normal färgstandard, det vill säga ITU Rec.709 som är grunden för HDTV och sRGB-standard. Med andra ord allt en normal användare kan tänkas betrakta på den här skärmen.

Denna skillnad brukar komma från att man använder en enklare typ av lysdioder som inte täcker in de röda våglängderna lika väl men kan också bero på panelen – eller en kombination. Den stora frågan är huruvida det är en medveten begränsning eller om det finns en produktmässig bakgrund? Till exempel att en Ipad Mini 3 med samma färgegenskaper som den större Ipad Air 2 skulle bli dyrare att tillverka.

Oavsett vad svaret är finns det likväl inget du kan göra. För även om det nu skulle finnas en möjlighet att kalibrera Ipad-skärmarna (vilket det inte finns) kan du ändå inte göra så mycket åt en sådan här ljuskälla. Skärmen är inte fysiskt kapabel till att återge det ljus som krävs. Det vore som att begära att en blockflöjt ska kunna morra loss likt en saxofon.

Är du sugen på en Ipad Mini för dess lilla form och behöver färger du kan lita på är det närmaste valet istället en Iphone 6 Plus.

Bra vitbalans hos Ipad Mini

Däremot är vitbalansen hos vårt testexemplar av Ipad Mini 3 alldeles utmärkt. Vi mäter endast små avvikelser och vitbalansen följer en jämn återgivning av D65, det vill säga den standard som gäller för all elektronisk återgivning. Där var Ipad Air 2 istället tydligt blåare med ett jalapeno-stänk av grönt vilket tillsammans gör den en gnutta turkos.

Med en färgtemperatur som snittar över 7 100 Kelvin är den synbart blåare än den borde. Samtidigt är det heller inte så blått att det blir som tv:n i butiken där allting går i en iskall bårhusblå karaktär. Hudtoner håller sig fortfarande på mattan hos Ipad Air 2. Men det är på gränsen till för blått hos testexemplaret.

Vad betyder då dessa färgskillnader i praktiken? Ja, det kan faktiskt endast du svara på. Ipad Mini 3 är knappast problematisk eller undermålig på något sätt. Allt den har är blekare färger än normalt och det kan mycket väl vara sak samma, hugget som stucket eller kanske lika besvärande som att tvingas välja mellan kaka eller bulle till kaffet.

Har du något som helst behov att ta beslut kring färger och färgåtergivning är faktum att Ipad Mini 3 inte är ett bra val. Du kan inte lita på de färger du ser på skärmen. Med Ipad Air 2 kan du lita på vad du ser och den är knappast perfekt men fortfarande så pass bra du kan komma utan att ta till dedikerade proffsskärmar. Ja, den är lite för blå men det är också allt.

Antireflex

Vad som har större betydelse för alla är däremot yt- och reflexbehandlingen där Ipad Air 2 har ett tekniskt försprång som verkar på flera plan. Dels mäter panelen ett högre kontrastförhållande på 1100:1 där Mini 3 ger oss 850:1. Det innebär att vid samma ljusstyrka på skärmen kommer Air 2 att gå djupare i svärtan och den kontrastskillnaden går att ana även på tunn text.

Ipad Air kan dessutom släcka ned mer till 5 cd/m2 medan Ipad Mini 3 landar strax under 8 cd/m2. Den skillnaden kan verka löjlig men i den situationen där du verkligen vill dra ljuset i botten, till exempel nattläsning på skärmen i totalt mörker så är 8 cd/m2 är 60 procent ljusstarkare än 5 cd/m2 och det kan märkas, och till och med störa. I fråga om maximal ljusstyrka kan båda kliva lika högt, en god bit över 400 cd/m2.

Men det slutar inte där. Ipad Air 2 har också bättre reflexbehandling och får mindre problem med gläns från fönster och lampor i omgivningen. Detta filter märks tydligt när vi vinklar båda Ipad-enheterna mot ljuskällor och ljusa väggar. Reflexen som speglas i den blanka ytan är hos Ipad Air 2 mer dämpad i styrka och drar tydligt mot purpur och vinrött, ett tecken på att gröna våglängder (dagsljus är mestadels grönt ljus) blivit absorberade eller skickats tillbaka i samma riktning de kom ifrån.

Samma reflexer hos Ipad Mini 3 är istället tydligare och har inte samma färgförskjutning och det syns alltså på de reflexer som också inträffar vid normalt användande. Det tar inte många sekunder att jämföra de båda sida vid sida och inse att Ipad Air 2 är mer vilsam för ögonen i en ljus rumsmiljö – oavsett om vi håller Ipad-enheten nära eller långt ifrån oss för att kompensera för skillnader i storlek. Alla faktorerna samverkar till slutsatsen att Ipad Air 2 har den bättre skärmen.

Förklaring till graferna

RGB Balance: Vitbalansen i förhållande till D65 från svart (0 på X-axeln) till vitt (100 på X-axeln). Grafen visar avvikelsen i procent i förhållande till vitpunkten D65.

Gamut/Färgrymd: Visar räckvidden i färgnyanser. Hela ytan, "hajfenan", visar alla för ögat synliga nyanser. Den vita triangeln är den uppmätta färgrymden och den ska idealiskt följa den ljusare triangeln som är färgrymden hos sRGB/ITU Rec.709.

Gamut Luminance: Visar hur ljusstarkt färgerna lyser i procentuellt förhållande till standard ITU Rec.709. För starkt lysande färger ger ett pastellaktigt intryck. För svag luminans gör färgen mer jordnära och dämpad.

Gamma Point: är tonkurvan/gamman i förhållande till målet, den gula linjen, med vilken ljusstyrka skärmen tonar från svart till helvit. Fel gamma ger fel kontrastintryck. Enstaka avvikelser inom ±0,15 ska inte leda till problem.

deltaE uv: är storleken på felet i gråskalan och bör ligga under dE 3 för att räknas som korrekt. DeltaE uv (dEuv) används enbart för vitbalans/gråskala och är den formel som tydligast klargör avvikelser hos mellantoner och högdagrar. dEuv på 10 räknas som synbart fel. dEuv-formeln är dock missvisande på väldigt ljussvaga gråtoner i skuggor och där blir det alltid höga felvärden för små skillnader som våra ögon knappt kan urskilja.

deltaE 2000: beskriver felen hos färgnyanser. Målet är att ligga under dE 3 för att räknas som tillräckligt bra.

Kalibrering: Iphone- och Ipad-skärmarna kan inte kalibreras. Det finns dock särskilda appar som kan ”kalibreras” för att till exempel visa jpeg-bilder så färgkorrekt som möjligt.

Skriven av Thomas Ytterberg
Kommentarer
1 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.