Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

retroparty

Ron Gilbert sjösätter Kickstarter-projekt

Den kände spelskaparen Ron Gilbert söker finansiering på Kickstarter för att skapa ett gammaldags äventyrsspel i stil med klassikern Maniac Mansion.

Det är populärt bland spelutvecklare att leta inspiration i det förflutna, vilket bevisas av den stadiga ström av spel som kommer med grafik och spelstil som medvetet ser ut att komma från 80- eller 90-talet.

Ron Gilbert anses tillsammans med kollegan Gary Winnick vara de som skapade genren peka-och-klicka med äventyrsspelet Maniac Mansion som släpptes 1987 till bland annat Commodore 64 och Apple II. Spelet var en revolution både genom gränssnittet där spelaren kunde peka på olika verb och sedan på olika objekt i spelet för att få saker att hända, vilket betydde att det spelarna slapp frustrationen att behöva skriva in kommandon med tangentbordet. Dessutom var Maniac Mansion ett av de första spelen där det gick att växla mellan flera olika karaktärer när som helst.

Maniac Mansion följdes av flera andra kända spel med samma motor så som The Secret of Monkey Island (1990) och Day of the Tentacle (1993). Det senare utvecklades av Tim Schaffer som senare använde Kickstarter för att finansiera spelet Broken Age vilket också var ett återbesök till den gamla uppskattade äventyrsgenren.

Nu vill Ron Gilbert och Gary Winnick också använda Kickstarter för att återvända till gamla jaktmarker. Nyligen har de lanserat ett Kickstarterprojekt för att utveckla spelet Thimbleweed Park, som utlovar att bli en andlig uppföljare till Maniac Mansion och Monkey Island. För att spelet ska bli av efterfrågar de sammanlagt 375 000 dollar, och projektet har redan samlat in över 128 000 dollar med 29 dagar kvar.

Som taget från 1987

Thimbleweed Park är tänkt att bli ett peka-och-klicka-spel med 2D-grafik och i princip ingenting som avslöjar att spelet är gjort i modern tid snarare än 1987. Upphovsmännen skriver i projektbeskrivningen att de saknar klassiska äventyrsspel och att de vill väcka till liv den charm och positiva känsla som dessa kunde förmedla. De skriver:

"Vi gillar stora pixlar. Enorma. Pixlar som har sin egen postadress. Pixlar som en familj på sex personer skulle kunna bo i och ändå ha utrymme över för farbror Pete när han kommer på oväntat besök under sin resa mot kusten."

Om handlingen är inte mycket avslöjat annat än att vi får följa två stycken slitna detektiver under en mordutredning i den bisarra staden som gett spelet sitt namn. Andra karaktärer som utlovas är bland annat en clown, en syskonskara av arvtagare och ännu fler lik.

För den som vill fösäkra sig om ett exemplar av Thimbleweed Park och sponsra projektet kan göra det via Kickstarter. Minsta belopp för att få spelet är 20 dollar, men i vanlig ordning ger högre belopp bonusar som T-shirts, affischer och en samlingsutgåva i kartong.

Skriven av Jakob Nilsson

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.