Racing Shield vill vinna loppet
Inte alla svenska utvecklare gör appar. 99mac träffar Racing Shield som tar fram skyddsglas för IOS-enheter. Vi pratar med Mats Wikström och Daniel Frendegard, som båda tycker att känslan och säkerheten är det viktigaste när det kommer till skärmskydd.
På besök hos Racing Shield
"Det är ju lite av en trend hos andra tillverkare av premium-skydd att visa hur skydden tål att skjutas på med vapen och sprängas i luften till exempel. Sådant vill vi gärna särskilja oss från – vi söker kanske efter lite mer finess. Racing och motorsport är vårt ursprung och det är så klart en viktig del i den känsla vi vill förmedla, så som liv i rörelse. Men än viktigare är att få våra kunder att förstå enkelheten i våra produkter."
Ett besök på kontoret hos Racing Shield i centrala #Stockholm understryker verkligen den aktiva livsstil Daniel Frendegard pratar om. Arbetsplatsen tycks vara i konstant rörelse, och de tre anställda stannar bara vid sina skrivbord tillräckligt länge för att ladda upp sina smarta mobiltelefoner och bärbara datorer. Små modeller av Formel 1-bilar pryder företagets skrivbord, och några hjälmar står på en hylla. Det var just genom racing- sporten som Mats Wikström, grundare och vd för Racing Shield, träffade sina kollegor Daniel Frendegard och Richard Sins.
Wikström har annars ett förflutet i hyrbilsbranschen, där han började jobbade under 90-talet. Hans tjänst innebar att han köpte och sålde ett stort antal bilar varje år. Ett stort problemet var de skador som uppstod på bilarna som hyrdes ut, särskilt från stenskott. Mats Wikström berättar att han blev väldigt motiverad att hitta ett bra skydd för vindrutan.
Wikström, som var en stor racingentusiast, fick upp ögonen för materialet polyuretan som användes i Formel 1 och andra racingklasser. Det användes bland annat för att skydda just vindrutor. Materialet var slitstarkt och gick snabbt och enkelt att applicera. I slutändan var det dock lagstiftning som försvårade användningen på hyrbilar. Trots att materialet var helt transparent fick det inte fästas på vindrutan. Olika design på bilar gjorde också att det tog ganska lång tid att montera skyddet.
Men Mats Wikström började tänka vidare på användningsområden för det särskilda polyuretan-materialet, och insåg att det skulle vara särskilt lämpligt för att skydda tryckskärmarna på smarta mobiltelefoner och surfplattor. Tillsammans med Daniel Frendegard och Richard Sins föddes Racing Shield, vars namn fortfarande vittnar om ursprunget i motorsporten. Mats Wikström:
"Våra material används fortfarande inom racing för att skydda karosser och vindrutor på bilarna, och på förarnas hjälmar. Det är väldigt roligt för oss att fortfarande ha kopplingen till racing- sporten, det är ju våra rötter och det är därifrån vi kommer. Även om vi nu rör oss vidare mot andra typer av material för att skydda skärmar."
Nanoglas framtiden
Daniel Frendegard, försäljningschef på Racing Shield, var från början själv kritisk till skärmskydd eftersom han tyckte att det förstörde upplevelsen av att använda sin telefon. De skydd som fanns av polyuretan-film var visserligen reptåliga, men tog bort känslan av att svepa och röra med fingret mot glas. Många skydd gav också skärmen ett mörkare och tråkigare intryck med blekare färger.
Dessutom skyddade inte dessa material tillräckligt bra mot stötar, tyckte han. Repor är inte det största problemet på en telefon – det skyddar oftast det vanliga glaset bra mot. Spruckna skärmar däremot är det som man ju önskar att ett skärmskydd skall avhjälpa. Vid utformandet av skyddsprototyper testade man över 50 olika material och sammansättningar för att få till den rätta graden av genomskinlighet och stryktålighet. Daniel Frendegard säger:
"Efter mycket experimenterande lyckades vi få till en ganska bra "len" känsla i materialet, men tyvärr skedde det då på bekostnad av skyddets läkefaktor. Vi behövde söka vidare efter bättre material som kunde ersätta polyuretan."
Lösningen hittade man till slut i form av nanoglas, vilket är precis vad det låter som – ett oerhört tunt glasliknande material som är både slitstarkt och väldigt genomskinligt. Med nanoglas kan orginalkänslan behållas samtidigt som skyddet är fullgott och näst intill omöjligt att repa.
Racing Shield hittade en fabrik i Asien som kunde ta fram arbetsprover. Tjockleken var den kritiska faktorn – de första exemplaren visade sig vara för tunna, vilket gjorde att de blev för känsliga och kunde spricka i kanterna. Naturligtvis fick det heller inte vara för tjockt, men efter många prover hittade man en bra balans.
Först på marknaden
En stor del av utmaningen under det första året handlade om att få ut produkterna i handeln, och att framhäva skillnaderna gentemot "vanliga" plastskydd. Där har Apples återförsäljare, så kallade Apple Premium Resellers, betytt mycket, säger Frendegard.
"APR-erna är vårt bästa skyltfönster, och de är en perfekt partner. De förstod tänket redan från början med att det är riktigt glas, och ville gärna associeras med produkten. Nu ser marknaden ut att explodera, och flera tillverkare har stressat fram liknande produkter. Glasskydd är framtiden."
Idag har Racing Shield slutit avtal med leverantören Ingram Micro och distributören Eblica AB, vilket gör att ett flertal försäljningskanaler har öppnats, och glasskydden säljs nu i hela Norden samt Baltikum, hos återförsäljare som Halebop, Euronics och nätbutiker som Dustin. Det man siktar på nu är att börja sälja hos en eller flera av teleoperatörerna, en viktig kanal enligt Mats Wikström.
"Operatörerna säljer runt 80 procent av alla smarta telefoner, så det är givetvis viktigt att finnas där. Det är vårt mål att inom kort finnas hos åtminstone en av dem."
På sikt vill man också etablera sig i fler länder i Europa. Den stora utmaningen i att växa handlar dock inte i första hand om att få in en fot hos återförsäljare, utan om att faktiskt nå slutkunden, anser Daniel Frendegard. Det är en logistisk utmaning mer än något annat.
"Som leverantör måste vi kunna leverera. Att inte få slut på lager är svårare än man tror, och då kan det vara kontraproduktivt att växa alltför snabbt. Men givetvis satsar vi på att sprida oss internationellt. I Sverige såldes det cirka 3,5 miljoner smarta telefoner 2013 – i hela världen var det närmare en miljard. När vi nu börjar sälja i södra Europa och Mellanöstern möter vi helt nya utmaningar. Till exempel ser vi en helt annan produktlivscykel för smarta mobiler än vi är vana att se på hemmaplan."
Rundat glas en utmaning
Det ryktades länge om att årets Iphone-modeller skulle utrustas med safirglas, något som skulle göra de mer tåliga än tidigare. Nu blev det inte så, men trenden att telefonernas egna glas blir starkare är ingenting som oroar varken Mats Wikström eller Daniel Frendegard. I takt med att bildskärmarna har fått högre upplösning och vuxit i storlek har de också blivit dyrare. Frendegard säger:
"Även starkare glas kan ju gå sönder om telefonen tappas, och i takt med att telefonerna blir dyrare så är de ju också ännu viktigare att skydda än tidigare. Reparationskostnaderna har ju också ökat, så jag är inte orolig över att vår marknad blir onödig. Det är också lite grunden i vår filosofi, att våra skydd inte ska störa upplevelsen av att använda telefonen. Vi ser det som att vi förädlar en redan bra produkt."
Wikström säger dock att Apples nya Iphone 6 innebär lite av en utmaning för företaget, på grund av sin välvda glaskant. Just nu håller man på att testa olika metoder för att fästa skyddet av nanoglas på ett bra sätt. Wikström vill inte helt avslöja hur de ska gå tillväga, men säger att de har en ganska intressant lösning på gång för detta.
I dagsläget erbjuder Racing Shield skydd för de femton vanligaste enheterna på marknaden – självklart Apples Ipad- och Iphone-modeller, men också för Samsung, Sony, HTC och Nokia. Möjligheten finns också att på ganska kort tid skräddarsy särskilda mått åt särskilda mobiler om det handlar om en tillräckligt stor mängd.
Handlar om känslan
Både Mats Wikström och Daniel Frendegard betonar i slutet av intervjun att konceptet Racing Shield handlar om en känsla. Både känslan av hur tryckskärmen används, och vilken känsla företaget sänder ut med sina produktförpackningar och marknadsföring med racing-motiv. Mats Wikström säger:
"Vi vill berätta historien om varifrån våra produkter och vårt varumärke kommer. Racing står för små marginaler och de bästa och tuffaste materialen som finns att uppbringa. Allt är för att vinna, och precis som det vill Racing Shield stå för det bästa och senaste inom material och sist men inte minst att vara en vinnare."