Ustwo berättar hur det går för Monument Valley
Kritikerrosade spelet Monument Valley blev en dunderhit förra året och släpptes för IOS, Android och Amazon. Nu delar utvecklarna med sig av mycket intressanta siffror kring spelet.
Spelet #Monument Valley tog App Store med storm förra året och valdes inte helt oväntat ut till årets bästa Ipad-spel av Apple. I slutet av året fick det populära spelet ett expansionspaket med nya banor och deltog också i kampanjen Product Red där alla intäkter under en period gick till den Globala fondens kamp mot aids.
Utvecklarna Ustwo delar nu med sig av hur försäljningen går via sin blogg och siffrorna visar att IOS är den dominerande plattformen både när det gäller nedladdningar och intäkter.
IOS-användare står för majoriteten av både nedladdningar och intäkter. Omkring 1,7 miljoner användare har köpt spelet i App Store och totalt kommer 81,7 procent av intäkterna från Apples digitala butik.
Ett spel som Monument Valley är inte gratis att ta fram. På Ustwo har åtta personer varit delaktiga i arbetet som totalt för både första spelet och expansionen tagit 84 veckor, eller lite mer än 1,5 år. Ustwo beräknar utvecklingskostnaderna till 1,4 miljoner dollar, motsvarande 11,4 miljoner kronor.
Spelet har totalt genererat intäkter på 5 858 625 dollar, vilket motsvarar omkring 47,6 miljoner kronor. Det har sålt i 2,4 miljoner exemplar och finns installerat på över 10 miljoner unika enheter. Gapet beror på att användare installerat spelet på fler än en enhet eller delat det via nya funktionen Familjedelning i IOS 8, men också piratkopior finns med.
Hälften av alla användare som startade spelet slutförde det också medan 24 procent av köparna också gav sig på expansionen Forgotten Shores.