Crystal Quest vill komma tillbaka
Försök att finansiera en ny version av Crystal Quest via Kickstarter misslyckades, men hjärnan bakom projektet ger inte upp.
1987 släpptes Macintosh II, som var den första Mac-datorn med färgskärm. Samma år kom spelet Crystal Quest som var ett av de första Mac-spelen i färg. Det utvecklades av Patrick Buckland för studion Casady & Greene, som senare skulle skapa musikspelaren Soundjam MP, vilket i sin tur utgjorde grunden för Apples Itunes.
Crystal Quest hade en för den tiden unik kontrollmekanism där musen användes för att styra den lilla cirkelformade "protagonisten" över skärmen för att skjuta på fiender och samla upp de kristaller titeln syftar på. Spelet var också ett av de första som lät spelare skapa egna banor med hjälp av medföljande verktyg.
Crystal Quest väcker tveklöst varma minnen hos många Mac-ägare som hängt med sedan åttio- och nittiotalet. En av dessa är John Ardussi, som nyligen drog igång ett projekt på Kickstarter för att skapa en uppdaterad version av spelet för moderna plattformar. Med sig hade han Patrick Bucklands välsignelse.
Kickstarter-projektet blev dock ingen framgång, och endast drygt 38 000 kronor samlades in av begärda 259 000 kronor (eller 30 000 dollar). Ardussi låter sig dock inte nedslås, och meddelar via Kickstarter att spelet fortfarande ska bli av, om än några månader senare än planerat.