Google: Självkörande bilar säkra i trafiken
Google fortsätter sina tester av självkörande bilar, och svarar på kritiken att bilarna varit inblandade i olyckor.
I september förra året började delstaten Kalifornien utfärda tillstånd för företag att testa självkörande bilar. Sammanlagt rullar nu nästan 50 självkörande bilar på allmänna vägar, och enligt Associated Press har fyra av dessa varit inblandade i trafikolyckor. Av dessa fyra tillhör tre stycken Google, som är det företag som har flest testfordon ute.
Enligt tidningen inträffade två av olyckorna under tiden fordonen kördes automatiskt, och två medan en förare styrde bilen. Enligt bestämmelserna måste en förare alltid finnas bakom ratten även när bilen styr sig själv.
Chris Urmson leder Googles bilprojekt, och har nu skrivit ett blogginlägg som svar på artikeln. Enligt honom är ett av huvudmålen med självkörande bilar att göra vägarna säkrare – i USA dör ungefär 33 000 människor varje år på grund av trafikolyckor. Han understryker också att i 94 procent av alla olyckor beror det på föraren.
Urmson skriver att över hälften av alla olyckor som sker på vägarna är mindre incidenter som inte leder till personskador, och att dessa inte rapporteras till polisen. Det enda sättet att få en bra bild av vad som händer på vägarna är att köra, och det har Google gjort, menar Urmson. Han skriver:
"Om du ägnar tillräckligt mycket tid på vägarna kommer olyckor att hända, vare sig du är i en bil eller i en självkörande bil. Sedan vi började vårt projekt för sex år sedan har vi varit inblandade i 11 mindre olyckor (lätta materialskador, inga personskador), under cirka 273 000 mils automatisk och manuell körning, och inte en enda gång var den självkörande bilen orsaken till olyckan."
Även Volvo satsar
Test av självkörande bilar pågår också i delstaterna Nevada, Michigan och Florida, men där har hittills inga olyckor rapporterats. I Sverige planerar också Volvo testkörning av 100 förarlösa fordon i Göteborg under 2017.
Projektet kallas Driveme och är ett gemensamt initiativ av Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs stad. Riktiga kunder kommer att använda fordonen.