Fritt fram för säljare att ringa din mobil
Ny dom innebär att det är fritt fram för telefonförsäljare att ringa din mobiltelefon. Tidigare ansågs det vara god sed att inte ringa privatpersoners mobiler.
Tidigare har det varit otillåtet att ringa säljsamtal till mobiltelefoner om personerna inte särskilt tackat ja till det, något som reglerats bland annat via branschens egna etiska riktlinjer. Men i februari förra året gjordes ändringar som gjorde det tillåtet att ringa även till mobiler.
Det här ville Konsumentombundsmannen, KO, få rättsligt prövat då det borde strida mot god marknadsföringssed och stämde i Marknadsdomstolen därför Energibolaget, som börjat ringa mobiler. Syftet var att få en vägledande dom.
Marknadsdomstolen gör en annan tolkning av lagen än vad KO hoppades på och domen innebär att det står fritt fram att ringa säljsamtal även till mobiltelefoner.
Konsumentverket vet att majoriteten av konsumenterna inte vill bli uppringa av säljare i mobilen från företag man inte redan är kund hos. 60 procent anser att det är lätt att bli lurad eller vilseledd av försäljare på telefon.
– Vi ser att många konsumenter far illa av säljsamtal i telefonen och därför anser vi att det är olyckligt att inte heller mobiltelefonerna är fredade längre. Den nya domen ökar betydelsen av att man nixar sin mobiltelefon om man inte vill bli kontaktad av säljare, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör i ett pressmeddelande.