"Över 1 miljard människor betalar för strömmande tjänster om 6 år"
Sonos vd och grundare John MacFarlane spår en lysande framtid för strömmande musiktjänster. Apple uppges vara på gång med en egen betaltjänst och vill nå 100 miljoner prenumeranter.
Amerikanska #Sonos tillverkar trådlösa musiksystem, och har inbyggt stöd för en lång rad tjänster i sina högtalare. Nu har företagets grundare och vd John MacFarlane skrivit en debattartikel om hur strömmande musiktjänster påverkar musikindustrin. Inlägget publicerades ursprungligen på Recode, och har även lagts upp på Sonos egen webbplats.
Strömmande musiktjänster har länge lockat fler lyssnare än digitala nedladdningstjänster och traditionell skivförsäljning och nu har musikbranschen nått en brytpunkt, enligt MacFarlane. Sonos egna mätningar visar att hela 92 procent av det som spelas upp på Sonos ljudsystem är strömmande musiktjänster. Detta inkluderar både strömmande radiotjänster som Pandora och on demand-tjänster så som Spotify och Tidal.
Endast en liten del av en veckas genomsnittliga lyssning består av nedladdade filer och annan musik från lokala bibliotek, och trenden går i samma riktning. MacFarlane skriver att år 2021 kommer över en miljard människor att betala för någon strömmande musiktjänst.
Apple vill bli ledande
Apple har länge dominerat digitala nedladdningar med sin musikbutik #Itunes, och väntas idag lansera en egen strömmande musiktjänst under #WWDC. Enligt en rapport från Associated Press har Apple en aggressiv strategi för att bli en av de ledande aktörerna inom strömmande musik, och har som mål att locka 100 miljoner prenumeranter till den nya tjänsten.
I dagsläget beräknas ungefär 41 miljoner människor betala för Spotify, Deezer och liknande tjänster. I sin debattartikel skriver John MacFarlane att Pandora fortfarande är populärast i USA där radiotjänsten står för nästan 50 procent av allt som lyssnas på i Sonos högtalare. I Sverige är Spotify fortfarande ohotad herre på täppan med över 90 procent av Sonos-användningen.
Strömmande musik är alltså en marknad med stor potential att växa, och det är möjligt att Apple i första hand inte vill locka över användare från sina konkurrenter, utan istället få in nya kunder som tidigare inte betalat för strömmande tjänster. En stor fördel för Apple är att företaget redan har över 800 miljoner kunder med betalkort registrerade i Itunes.
En annan fördel ligger också i att tjänsten kan distribueras tillsammans med Apples hårdvara, och därmed göra det enkelt för alla miljoner Iphone-ägare att testa och skriva upp sig för #Apple Music.
John MacFarlane skriver att i takt med att marknaden för strömmande musiktjänster växer ökar också vikten av att hitta bra ersättningsmodeller som kan gynna både artisterna och lyssnarna. Enligt honom har det visat sig att enkelhet och smidig åtkomst är den viktigaste faktorn för lyssnare. Piratkopierad musik var till stor del en reaktion på bristen på enkla lagliga alternativ.
Samtidigt understryker MacFarlane det positiva i att många olika tjänster finns, som kan tjäna både den breda massan och smalare grupper, samt regionalt innehåll. Han skriver:
"En rad olika tjänster – från tidiga aktörer som Spotify, Youtube och Pandora till nykomlingar som Tidal och snart Apple – har introducerat hundratals miljoner lyssnare till strömmande musik, och gör svepande förändringar av lyssningsupplevelsen genom kurerade spellistor, smarta algoritmer och andra, helt nya hyperanslutna infallvinklar."