Apple satsar på Indien
Apple satsar på att etablera sig i Indien som nästa stora marknad, och planerar 500 butiker i tolv olika städer.
Kina spås snart bli Apples viktigaste marknad, men även Indien är ett intressant område. Apple planerar nu att lansera ett stort anta butiker tillsammans med auktoriserade återförsäljare i landet.
Programmet heter AMR (Authorised Mobility Resellers) rapporterar NDTV Gadgets, och i ett första led planerar Apple 500 butiker på utvalda platser i tolv olika indiska städer. Fokus kommer framförallt att ligga på Apples mobila produkter som Iphone och Ipad.
Genom programmet väljer Apple ut lokala partners som ska driva butikerna på ett sätt som påminner mycket om hur auktoriserade återförsäljare arbetar i andra länder. Över 100 olika partners ska redan vara med, och butikerna kommer att behöva följa strikta riktlinjer från Apple gällande storlek, design och sortiment.
Apple rapporteras redan ha valt ut de flesta platser där butiker ska öppna. Med satsningen siktar Apple på att plocka en större marknadsandel av framförallt smarta mobiltelefoner i Indien.